Vientiteollisuus tutuksi tamperelaisille nuorille

Tiedotteet, Uutiset 05.11.2013

Nuoria kannustetaan hakeutumaan vientiteollisuuden töihin. Yhdeksäsluokkalaiset osallistuvat kampanjaan Tampereella.

Suomen keskeiset vientialat − kemia, metsä ja teknologia − järjestävät 6.11.2013 Tampereen Technopoliksessa Vientiteollisuus tutuksi -tapahtuman 130 yhdeksäsluokkalaiselle. Tilaisuudessa nuoret pääsevät tenttaamaan vientiteollisuuden ammattilaisia ja ammatteihin opiskelevia sekä kuulevat alan töistä ja opinnoista.

Vientiteollisuus tutuksi -tapahtuma järjestetään valtakunnallisella LUMA- tiede- ja teknologiaviikolla. Tapahtumaan osallistuu 130 yhdeksäsluokkalaista neljästä koulusta. Ennen tapahtumapäivää koululaiset ovat käyneet opintokäynneillä Tampereen seudulla toimivissa vientiteollisuuden yrityksissä mukaan lukien Avant Techno, Kiilto, Metsä Board, Nokian Renkaat, Tammermatic ja UPM.
Vientiteollisuus tutuksi -tapahtumassa kemian-, metsä- ja teknologiateollisuuden yrityksissä jo pidempään työskennelleet sekä työuransa alkutaipaleella olevat nuoret ammattilaiset kertovat koululaisille omat uratarinansa. Lisäksi ammattioppilaitoksissa opiskelevat nuoret ja heidän opettajansa jakavat tietoa ja kokemuksiaan alan opinnoista.

Nuoria kannustetaan hakeutumaan vientiteollisuuden ammatteihin valmistaviin opintoihin
Vientiteollisuus tarvitsee nuoria, ja nuoret tarvitsevat enemmän tietoa vientiteollisuudesta ja sen töistä. Vientiteollisuus työllistää nyt ja tulevaisuudessa suoraan ja välillisesti ison osan suomalaisista. Lähivuosina etenkin tuotannon työntekijöiden eläköityminen lisää osaajien tarvetta.

Kemianteollisuus, Metsäteollisuus ja Teknologiateollisuus sekä Metalliliitto, Paperiliitto, Puu- ja erityisalojen liitto ja TEAM pitävät erittäin tärkeänä, että vientiteollisuuden ammatit ja työt ovat niiden vaihtoehtojen joukossa, joita nuoret puntaroivat peruskoulun jälkeisiä opintoja pohtiessaan. Nuoria kannustetaan hakeutumaan vientiteollisuuden töihin valmistaviin opintoihin. Vientiteollisuus uudistuu ja tarvitsee ammattilaisia tulevaisuudessakin.

Kemianteollisuus ry
Metallityöväen Liitto ry