SAK hyväksyi alustavasti

Tiedotteet, Uutiset 07.03.2016

SAK:n hallitus lähettää kilpailukykysopimuksen liittojen soveltamisneuvotteluihin.

SAK hyväksyi maanantaina alustavasti neuvottelutuloksen kilpailukykysopimuksesta. Päätös kilpailukykysopimuksen siirtämisestä työntekijä- ja työnantajaliittojen neuvoteltavaksi syntyi SAK:n hallituksessa aamupäivällä äänin 14–5. Tyhjää äänesti yksi.

Kuten Paperiliiton hallitus myös SAK edellyttää maan hallitukselta, että sen on osaltaan toimittava kilpailukykysopimuksen mukaisesti. Neuvottelutuloksen mukaan hallituksen on luovuttava puolentoista miljardin euron leikkauksista sekä veronkorotuksista ja toteutettava veronkevennykset.

Palkansaaja- ja työnantajaliitot neuvottelevat kilpailukykysopimuksen soveltamisesta työehtosopimuksiin toukokuun loppuun mennessä.

Kilpailukykysopimuksen hyväksymisestä SAK:n hallitus päättää lopullisesti vasta kesäkuussa, kun sopimuksen kattavuus ja maan hallituksen toimet sopimuksen osalta ovat varmistuneet.

Aiheesta aiemmin:
Paperiliitto valmis käynnistämään neuvottelut 4.3.2016