Kehysriihi antoi ja otti

Tiedotteet, Uutiset 26.03.2014

Hallituksen kehysriihessä piti ainakin yksi annettu lupaus: teollisuudelle ei tullut lisätaakkaa.

– Teollisuuden lisärasitteista luopumista pidän erityisen hyvänä, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Maan hallitus lupasi vuosi sitten, että se pyrkii välttämään teollisuutta koskevia uusia kustannuksia ja säätelyä. Myös työnantajajärjestö Metsäteollisuus ry. on tyytyväinen siihen, että hallitus torjui teollisuuden sähköveron nostosta ja energiaveroleikkurin heikentämistä tehdyt esitykset. Myös ensi vuodelle suunnitellusta turveveron korotuksesta luovuttiin.

Kustannusvaikutuksia teollisuudelle on kuitenkin luvassa, kun lämmitys- voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden veroja korotetaan.

Syksyn työmarkkinaratkaisun yhteydessä sovitusta poikkeaminen Vanhalaa kuitenkin harmittaa.

– Työttömyysturvaan koskeminen ei maistu. Nyt leikataan niiltä, joilla ei mitään leikattavaa ole.

Aiheesta aiemmin: Teollisuusliittojen terveiset kehysriihelle 11.3.2014