Kansalaisaloite aktiivimallia vastaan

Uutiset 06.02.2019

Eduskunta käsittelee aktiivimallin kumoamista vaativaa kansalaisaloitetta.

Joulukuussa 2017 tehty kansalaisaloite aktiivimallia vastaan keräsi reilussa kuukaudessa yhteensä 140 944 allekirjoitusta. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta aloittaa aktiivimallin kumoamista vaativan kansalaisaloitteen käsittelyn keskiviikkona 6. helmikuuta asiantuntijakuulemisilla.

Työttömyysturvaa leikkaava aktiivimalli tuli voimaan vuoden 2018 alussa. SAK vastusti aktiivimallia jo valmisteluvaiheessa, koska malli kohtelee työttömiä eriarvoisesti. SAK on valmistellut esityksen kannustavaksi työllistymisturvaksi, jossa aktiivimallista luovutaan.

SAK:n ja Teollisuusliiton marraskuussa teettämien kyselytutkimusten perusteella alle kolmannes SAK:laisten alojen työttömistä (30 %) oli pystynyt täyttämään aktiivimallin ehdot vuoden 2018 aikana. Jos työtön ei täytä aktiivisuusehtoa, leikataan hänen työttömyysturvaansa aktiivimallin perusteella 4,65 prosenttia.

Kyselyn perusteella aktiivimalli on osoittautunut selkeäksi työttömyysturvan leikkuriksi. SAK:n kyselytutkimukseen vastasi 3 184 työttömyyskassojen jäsentä, joista noin 2 800 antoi avointa palautetta aktiivimallista. Palautteiden sävyn perusteella 93 prosenttia vastaajista koki aktiivimallin kielteisesti tai näki siinä epäkohtia. Kielteinen palaute koski useimmiten iäkkäiden tai pienillä paikkakunnilla asuvien vähäisiä mahdollisuuksia täyttää mallin ehdot. Tarinoita on koottu myös youtube-videoiksi.

Aktiivimallista, kyselyiden tuloksista ja SAK:n kannustavasta työllistymisturvasta lisää SAK:n sivuilla.

Lisää tiedotteita:

25.10.2019