Ylivoimainen ja paras

Uutiset 21.12.2018

Pietarsaarelaisen Peter Sacklenin, 47, mielestä 12-tuntinen on paras työaikajärjestelmä, jota hän on tähän mennessä tehnyt.

Ensi vuonna Peter Sacklenilla tulee täyteen 20 vuotta nykyisellä työpaikalla ja työaikamuoto 37:ssa työskentelyä. Vertailupohjaa hänelle on kertynyt myös muunlaisista vuorotöistä.
– 12-tuntisessa on eroa kuin yöllä ja päivällä verrattuna 8 tunnin pitkään kiertoon. Tämä on ylivoimaisesti paras.
Järjestelmän kokeilu alkoi BillerudKorsnäsin Pietarsaaren tehtaalla neljä vuotta sitten. Kokeilun alkaessa epäilijöitä oli useita, mutta vuoden mittaisen kokeilun jälkeen 60 työntekijästä jatkamisen puolesta äänestäneitä oli 59.
– Meidän vuorossa jokainen tekee päivässä ensin 6 tuntia yhdessä työpisteessä, sitten vaihdetaan. Tulee vähän vaihtelua, kun ei tehdä 12 tuntia yhtä ja samaa hommaa.
Tänään Sacklen tekee päivän ensimmäisen puolikkaan voimapaperikoneella jauhajana. Loppupuoliskolla hän menee joko sylinterimieheksi tai rullamieheksi.
– Päätetään vuoron kesken kanssa, kuka vaihtaa minnekin. Kaikilla on osaamista joka tehtävään.
Tehtävien vaihto auttaa erityisesti siihen, ettei päivä tuntuisi liian pitkältä.
– Silloin tuntuu, jos kone reistailee. Yövuorossa ei tule järkyttävää väsymystä sillä tavalla kuin vanhassa järjestelmässä ja vuorokausirytmi on pian vapaiden alettua käännetty.

Aikaa junnuvalmennukseen

Peter Sacklen on jalkapalloseura Jaron entinen pelaaja, joka valmentaa 11-vuotiaiden poikien joukkuetta.
– Koska vapaita on enemmän kuin ennen, saan olla jalkapallossakin mukana paljon enemmän. Pojille on nyt toista vuotta pidetty iltapäivätreenit, joihin he tulevat suoraan koulusta. Palloiluhallissa on silloin aina tilaa ja vanhemmista on hyvä, että ilta jää vapaaksi harrastuksista.
Jalkapallo on elämäntapa, mutta Sacklen myös lenkkeilee, pelaa sulkapalloa ja tennistä sekä ui. Niihinkin on aiempaa enemmän aika.
– Onhan se työnantajienkin etu, että työntekijät liikkuvat vapaa-aikanaan ja pysyvät kunnossa.
Sacklen arvostaa sitä, että samalla työtuntien määrällä tehdään aiempaa vähemmän työpäiviä on aiempaa vähemmän ja vapaita on aiempaa enemmän.
Tehtaalla on käytössä 12-tuntisesta välivapaallinen malli. Kahden aamuvuoropäivän kello 7-19 jälkeen on välivapaa, jonka jälkeen on 2 yövuoroa kello 19-7.
– Aiempaan pitkään kiertoon verrattuna kaksi päivää yövuorossa ei ole mitään, sillä rytmin saa heti käännettyä. Kun aiemmin tehtiin 4 yötä peräkkäin 8 tuntia, niistä palautumiseen meni itselläni 3-4 päivää. Palautumisen tarve loppui 12-tuntisessa kuin seinään, olen paljon pirteämpi.
– Toivon kovasti, että muutkin paperiliittolaiset saisivat kokeilla tätä järjestelmää, Sacklen sanoo.

Elämän laatu parani

Työvuorojärjestelmän vaikutukset näkyvät monin tavoin.
– On enemmän vapaata, voi harrastaa, nukut hyvin. Nämä kaikki vaikuttaa siihen, minkälainen sulla on olo ja kunto, iskeekö pöpöt, Sacklen luettelee.
Myös perhe hyötyy. Kun SAcklenin 11-vuotias poika ja 13-vuotias tytär tulevat koulusta kotiin, on isä paljon enemmän kotona. Aiemmin, kun isä tuli iltavuorosta klo 22 kotiin, se tarkoitti, että lapset nukkuivat, eikä heitä nähnyt iltaisin neljään päivään. Lasten kanssa oleminen on Sacklenille tärkeää.
– Äkkiä on ohi se aika, kun lapset sua tarvitsevat, hän perustelee.
12-tuntiset työpäivät tuovat mukanaan myös aiempaa enemmän viikonloppuvapaita, jolloin osallistuminen omien lasten tai jalkapallojoukkueen kisoihin onnistuu sujuvammin.
– Elämän laatuun työajan ulkopuolella on tullut valtava ero, mitä se oli aiemmin. Oma vapaa-aika on tänä päivänä ihmisille tärkeää, se on monilla melkein ykkössijalla. Viime vuonna oli yhdet harjoitukset, joihin en työvuoron takia päässyt. Aiemmin oli toisin päin, olisin pystynyt osallistumaan vain 10 prosenttiin harjoituskerroista.
Tarve vuoronvaihtoihin on Sacklenin mielestä periaatteessa loppunut työvuorojärjestelmän vaihduttua.
– Aiemmin vaihdoin vuoroja paljon, viime vuoden aikana yhden ainoan kerran.

Lue paperiliittolaisille tehdystä kyselytutkimuksesta
Aiheesta kerrotaan myös Paperiliitto-lehdessä 10/2018