Vahvat työehtosopimukset pohjana

Tiedotteet, Uutiset 21.05.2015

Paikallinen sopiminen edellyttää tulevaisuudessakin vahvoja valtakunnallisia työehtosopimuksia.

Paikallinen sopiminen edellyttää tulevaisuudessakin vahvoja valtakunnallisia työehtosopimuksia, jotka sisältävät kullakin alalla noudatettavat minimityöehdot. Tätä painotti Metsä Fibren Äänekosken sellutehtaan pääluottamusmies Jorma Paajanen puheenvuorossaan SAK:n valtuustolle.

– Jos paikallista sopimista viedään suuntaan, jossa tehdään mahdolliseksi sopia valtakunnallisia työehtosopimuksia heikommista työsuhteen ehdoista, on se tie, joka ei tuo työntekijöille mitään hyvää. Se tie myös asettaa yritykset eriarvoiseen asemaan, kun huonosti hoidettu yritys voi parantaa asemaansa työehtoja heikentämällä, Paajanen muistutti.

Paajasen työpaikalla on viime vuoden ajan paikallisesti neuvoteltu uuden biotuotetehtaan sopimuksesta.

– Meillä paikalliseen sopimukseen päästiin mallilla, jossa liitot ohjeistivat paikallisia neuvottelijoita siitä, mitä on mahdollista sopia lainsäädäntö ja alan työehtosopimus huomioiden. Paikallisesti päätettiin siitä, miten jatkossa on fiksuinta tehdä töitä näiden reunaehtojen puitteissa, Paajanen totesi.

Paikallinen sopiminen vaatii Paajasen mukaan myös oikeutta tehdä paikallisia ratkaisuja menemättä konsernin johdon selän taakse. Omien neuvottelujen kuluessa työnantaja saatiin myös ymmärtämään, että paikallisella sopimisella ei voida eikä haluta heikentää valtakunnallisen työehtosopimuksen tasoa.

SAK:n valtuuston kokouksesta Kiljavalta lähti monia painavia terveisiä hallitusneuvottelijoille.

– Työelämää ja ansiosidonnaista sosiaaliturvaa koskevat asiat on valmisteltava kolmikantaisesti. Sopimusten yleissitovuus on säilytettävä. Kyse on palkansaajille tärkeistä periaatteista, joiden tulee olla voimassa kaikissa olosuhteissa, painotti SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly.