UPM:n tes-neuvottelut koskevat kokonaisuutta

Uutiset 13.03.2024

Tes-neuvottelut Paperiliiton ja UPM:n välillä jatkuvat koko sopimuksesta, ei vain palkoista.

Paperiliitto aloittaa neuvottelut UPM:n liiketoimintojen kanssa työehtosopimuksista kokonaisuudessaan. Koska Paperiliitto ei edennyt tavoitteensa mukaisesti palkantarkistusneuvotteluissa, liitto sanoi irti voimassa olevat työehtosopimukset keskiviikkona 13. maaliskuuta. Työehtosopimusten irtisanominen ei tarkoita, että neuvottelut olisivat katkenneet.

Paperiliiton ja UPM:n liiketoimintojen keväällä 2022 hyväksymä työehtosopimus tehtiin valtakunnansovittelijan sovintoesityksen pohjalta. Sen mukaan kahden ensimmäisen sopimusvuoden jälkeen neuvotellaan palkoista, mutta UPM:n liiketoiminnoilla oli laajemmat tavoitteet. Työehtosopimukset olivat sanottavissa irti tänä keväänä kesken nelivuotisen kauden, jos sopua palkoista ei saada, kuten nyt tapahtui.

Paperiliitto tarjoaa jäsenille infoja neljällä paikkakunnalla tes-neuvottelujen tilanteesta. Ilmoittautuminen tilaisuuksiin päättyy 15.3. Tilaisuuksissa Raumalla, Kouvolassa, Tampereella ja Pietarsaaressa käydään läpi tarkemmin Paperiliiton ja UPM:n välisiä tes-neuvotteluita.