UPM sulkee koneita

Tiedotteet, Uutiset 13.11.2014

UPM aikoo lakkauttaa Suomesta kaksi paperikonetta, toisen Jämsänkoskelta ja toisen Kaukaalta.

Suomesta lakoaa kaksi paperikonetta. Toinen Jämsänkoskelta ja toinen Kaukaalta. Yt-neuvottelut alkavat 21.11.

UPM aikoo sopeuttaa Euroopan painopaperikapasiteettiaan ensi vuoden aikana 800 000 tonnilla. Se tarkoittaa neljän koneen sulkemista. Jokilaakson tehtaiden Jämsänkosken tehtaalta ollaan sulkemassa SC-kone. Kaukaalla aiotaan sulkea LWC- kone. Tiensä päässä ovat myös sanomalehtipaperikoneet Iso-Britanniassa Shottonissa sekä Chapellen tehtaalla Ranskassa.

Kaikkiaan henkilöstöä aiotaan vähentää 550 henkilöllä ensi vuoden loppuun mennessä.

Motto mureni

Jämsänkoskella oli torstaina ankea tunnelma. Jokilaakson tehtaiden motto on ollut: seitsemän hengissä. Nyt motto on murskana. Ensi viikon lopulla alkavat yt-neuvottelut, jotka koskettavat 110 ihmisen tulevaisuutta.
Heti aamulla henkilöstölle pidettiin asiasta tiedotustilaisuus.
- Tämä on elämäni raskain työpäivä, totesi UPM Jokilaakson tehtaanjohtaja Markku Taavitsainen, joka työuransa alkuaikana oli käynnistämässä Jämsänkosken PK5-konetta.
Kiillotuskoneen hoitaja Pertti Leppäselle tieto tuli kuin salama taivaalta.
- Konettamme on juuri uusittu ja siksi olimme tänään aamulla koulutuksessa. Kesken koulutuksen tuli kutsu tiedotustilaisuuteen. Kaikki ihmettelevät, miten menestyvä kone voidaan sulkea?

Ei-toivottu palkinto

Pääluottamusmies Jari Kallio kertoo ounastelleensa, että ”jotain tulee tapahtumaan”, mutta koneen sulkeminen yllätti hänetkin.
- Olemme toteuttaneet säästöjä ja saimme ne ennenaikaisesti kasaan. Koneen käyttökate on ollut plussan puolella. Tämäkö on palkinto?
Myös Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala ihmettelee UPM:n tapaa kiittää.
- UPM saavutti 200 miljoonan säästötavoitteen ja heti perään tulee uudet säästöt. Näin siitä huolimatta, että yhtiö vastikään kertoi hyvästä tuloksesta, Vanhala sanoo.
UPM keskittää ja järjestelee muitakin toimintojaan. Tässä yhteydessä Tampereella siirtyy toimitusketjun 57 työpaikkaa Saksaan.

Toinen PK kiinni Kaukaalta

Toinen Suomessa alasajettavista koneista on Kaukaalla päällystettyä aikakauslehtipaperia tekevä PK-2. Kone suljettaisiin maaliskuun loppuun mennessä. UPM:n suunnitelma koneiden lakkauttamisista koskee Kaukaalla 116 henkilöä.

Kaukaan pääluottamusmies Kari Rikkilä ei osannut odottaa, että säästöt napsahtaisivat Kaukaalle, vaikka tehtaat onkin laitettu kilpailemaan keskenään. Isänmaallisuus on Rikkilän mielestä päätöksestä kaukana, kun suomalaisyhtiö kurmottaa tehtaita Suomessa.

Teksti: Päivi Ketolainen, Eeva Eloranta-Jokela