Työsuojelun kohdistuttava oikeisiin asioihin

Tiedotteet, Uutiset 17.05.2016

Paperiteollisuudessa on kymmenen viime vuoden aikana tapahtunut yhdeksän kuolemaan johtanutta tapaturmaa.

Tuorein työntekijän hengen vaatinut tapaturma tapahtui tiistaina aamuyöllä UPM:n Kaipolan tehtaalla. Turmassa menehtyi kokenut työntekijä.

Paperiliiton työsuojelusihteeri Hannu Ulenius pitää valitettavana, että vakavia turmia sattuu siitä huolimatta, että alan työturvallisuuden parantamiseksi on viime vuosina käytetty alan yrityksissä entistä enemmän aikaa ja rahaa. Uleniusta mietityttää, kohdistuvatko toimet oikein.

– Kuolemaan johtaneet tapaturmat kertovat työn vaarallisuudesta. Ne myös herättävät kysymään, miksei työsuojelutoimia lisäämällä ole voitu estää kuolemantapauksia. Turvallisuuskeskustelujen yhteydessä on syytä pohtia myös sitä, voidaanko vaaran tunnistamista, riskien arviointia ja ohjeistusta häiriötilanteissa työskentelystä entisestään parantaa, Ulenius sanoo.

Paperin sekä paperi- ja kartonkituotteiden valmistuksen tapaturmataajuus eli työpaikkatapaturmien lukumäärä miljoonaa työtuntia kohden on laskenut runsaan kymmenen vuoden takaisesta 32,8:sta (v. 2005) 19,6:een (v. 2014). Työpaikka- ja työmatkatapaturmat ovat paperin sekä paperi- ja kartonkituotteiden valmistuksessa vähentyneet 15 vuodessa alle neljäsosaan aiemmasta. Luvut ovat Tapaturmavakuutuskeskuksen tilastoista.