Työntekijöiden edustajilta vetoomus hallituspuolueille

Uutiset 17.10.2023

SAK:laisten liittojen ja luottamushenkilöiden edustajat luovuttivat lähes 5500 nimeä sisältävän vetoomuksen hallituspuolueiden edustajille 17. lokakuuta.

Lähes 5500 luottamushenkilöä vetosi hallituspuolueisiin, jotta ne peruisivat työntekijöiden asemaa heikentävät esitykset.

SAK:laiset luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut ovat allekirjoittaneet vetoomuksen, jossa he esittävät oman ja edustamiensa työntekijöiden huolen päättäjille. Yli puolta miljoonaa työntekijää edustava vetoomus luovutettiin tiistaina 17. lokakuuta hallituspuolueiden eduskuntaryhmien puheenjohtajille.

Vetoomuksen allekirjoittaneet 5465 luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua edustavat yli puolta miljoonaa työntekijää SAK:laisilta aloilta. Paperiliittolaisia allekirjoittajia oli yhteensä 96 ja he edustavat noin 10252:a työntekijää.

Tarve vetoomukselle syntyi, kun työpaikkojen henkilöstöedustajat kokivat, ettei työntekijöitä ole kuultu hallitusohjelman valmistelussa eikä sen jälkeen. Vetoomuksella halutaan vielä korostaa, ettei ole liian myöhäistä miettiä uudelleen, ovatko hallituksen esittämät työelämän heikennykset perusteltuja. Suurimmalla osalla ei ole merkitystä valtion talouteen, vaan ne ovat luonteelta enemmän ideologisia,

Vetoomuksen vaalipiirikohtaiset allekirjoitukset toimitetaan myös hallituspuolueiden kansanedustajille.

Lue lisää: Työntekijöiden edustajilta vetoomus hallituspuolueille: Perukaa työntekijöiden asemaa heikentävät esitykset 17.10.2023/SAK