Tehtaan portit hiljenivät vuorokaudeksi

Uutiset 14.12.2023

Jussi Joensivu ja Janne Vatajaniemi päivystivät lakon alettua Metsä Board Kyron portilla. Hiljaista oli.

Neljän tehtaan paperiliittolaiset osallistuvat maan hallituksen toimia vastustavaan poliittiseen mielenilmaisuun.

Mukana ovat UPM Communication Papers Jämsänkosken tehdas, Metsä-Board Kyro Kyröskoskella, Stora Enson Anjalankosken tehdas sekä Essity Finlandin Nokian tehdas.

Paperiliitto osoittaa yhtenäisyytensä aina, kun tarve vaatii.

- Erityisesti nyt sitä kykyä tarvitaan, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Torstaina 14. joulukuuta aamuvuorosta alkaneet ja vuorokauden kestävät lakot eivät kohdistu ihmishengen, terveyden, ympäristön ja laiteturvallisuuden turvaamiseksi tehtävään työhön.

Rauhallinen alku lakkopäivälle

Pääluottamushenkilö Jussi Joensivu saapui Metsä-Board Kyron portille torstaiaamuna hyvissä ajoin ennen kello 6 alkavan vuoron alkua. Päivystämässä oli myös Kyröskosken ammattiosaston puheenjohtaja Janne Vatajaniemi.

- Portilla oli rauhallista koko parituntisen päivystyksemme ajan. Kyllä meillä työntekijät lähtivät tähän mukaan tosi hyvin. He pitävät tärkeänä osallistua ja vastustaa hallituksen suunnitelmia, kertoo Joensivu.

Rivit ovat pitäneet

Tunnelmat Jämsänkoskella, Anjalankoskella ja Nokialla olivat tehtaiden pääluottamusmiehille tehdyn soittokierroksen perusteella samoin varsin rauhalliset.

SAK ja sen liitot ovat järjestäneet ulosmarsseja ja muita #PainavaSyy-toimia ympäri maata syksyn aikana. Yhteisen lakkopäivään osallistuu SAK:n järjestöosaston mukaan noin 100000 henkeä. Toritapahtumia järjestettiin 20 paikkakunnalla.

Lue myös "Emme me huviksemme tee haittaa" - SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan blogi 14.12.2023

Paperiliiton #PainavaSyy-aineistoja