Taitava työnhakija - osoita aktiivisuutesi

Jäsenasiat 25.03.2019

Paperiliitto tarjoaa jäsenilleen aktiivimallin vaatimusten mukaisen koulutuskokonaisuuden.

Huhtikuusta lähtien työtön voi täyttää aktiivisuusedellytyksen aiempaa useammalla tavalla. Myös ammattiliittojen järjestämä työllistymistä tukeva toiminta aletaan lukea aktiivisuusedellytykseen.

Paperiliitto tarjoaa työttömille jäsenilleen tätä edellytykset täyttävää koulutusta 1. huhtikuuta alkaen. Taitava työnhakija -verkkokurssille voi osallistua ajasta ja paikasta riippumatta. Kurssi on Paperiliiton jäsenelle ilmainen.

– Jäsen voi halutessaan suorittaa neljä eri viiden päivän osiota, jolloin aktiivisuus täyttyy koko vuodeksi, kertoo Paperiliiton järjestösihteeri Päivi Turtiainen.

Kurssille kirjaudutaan Paperiliiton nettisivuilta. Kirjautumiseen tarvitset jäsennumeron. Näet sen jäsenkortista, mobiilijäsenkortista tai kirjautumalla eAsiointiin.

Koulutus tukee työllistymistä

Viime vuoden alussa voiman tullut työttömyysturvan aktiivimalli tarkoittaa, että työttömien täytyy osoittaa aktiivisuutensa työmarkkinoilla. Aktiivisuus täyttyy esimerkiksi osallistumalla 5 päivää kestävään koulutukseen 65 päivän tarkastelujakson aikana.

Jos aktiivisuus ei täyty, työttömän työttömyyspäivärahasta leikataan 4,65 prosenttia.

– Osallistumalla liiton järjestämälle verkkokurssille työtön jäsen voi osoittaa aktiivisuutta ja välttää päivärahan pienenemisen. Verkkokoulutus tavoittaa jäsenet paikkakunnasta riippumatta ja täyttää aktiivimallin vaatimukset, perustelee Turtiainen.

Työttömyysturvan aktiivimalli on voimassa vähintään kuluvan vuoden loppuun asti.

Koulutus on työllistymistä tukevaa. Osallistumisesta saa todistuksen, joka tarvitaan työttömyyskassaa varten ja jolla päivärahan hakija osoittaa aktiivisuutensa 65 päivän tarkastelujakson ajalta.

Verkkokurssi on neliosainen ja sen eri jaksot muodostavat kokonaisuuden, joka opettaa hakijalle työnhaun taitoja haun käynnistämisestä digitaaliseen ja strategiseen työnhakuun sekä työnhaussa onnistumiseen.

Lisätietoja kurssista ja hakuohjeet koulutussivuilta ja koulutus@paperiliitto.fi

25.10.2019
Neuvottelut alkoivat