Syysvaltuusto pohti työmarkkinoiden tilannetta

Uutiset 23.11.2022

Paperiliiton syysvaltuusto kokoontui Helsingissä 23. marraskuuta.

Paperiliiton valtuuston syyskokouksessa oli esillä sekä maan että liiton työmarkkinatilanne.

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala nosti esiin ajankohtaisen työmarkkinatilanteen ja muiden alojen neuvottelut.

– Olen huolissani, kuinka Teollisuusliittoa kohtaan kasataan kovaa painetta sillä, että muut ovat linkittäneet sopimuksensa heidän ratkaisuunsa. Teollisuusliiton tehtävä on ajatella omia jäseniään, mutta nyt koko maan sopimussurut ovat heidän niskassaan, Vanhala totesi.

Valtuustossa käytiin läpi myös liiton omaa työmarkkinatilannetta. Sopimuskäytäntö alalla muuttui täysin vuosi sitten alkaneissa neuvotteluissa. Neuvottelut käytiin ensimmäistä kertaa yrityskohtaisina Metsäteollisuuden irtauduttua sopimuskumppanuudesta. Uusi sopimismalli on johtanut myös rajanvetoon tilanteissa, joissa yrityskohtaisen sopimuksen pohjalta tehdään paikallisia sopimuksia.

– Jos asiasta on mahdollista tehdä paikallinen sopimus, asia neuvotellaan paikallisesti. Jos on kyse työehtosopimuksella sovitusta asiasta, muutoksen voi hyväksyä vain Paperiliiton hallitus neuvotteluteitse, korosti Vanhala.

Valtuusto hyväksyi liiton toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2023. Liiton kokonaisjäsenmaksu pysyy entisenä ja on ensi vuonna 1,3 prosenttia ennakkoveron alaisesta palkasta. Jäsenmaksusta Paperiliiton osuus on 1 prosenttia ja Paperityöväen työttömyyskassan osuus 0,30 prosenttia.