Puheenvuoroja lakon merkityksestä

Uutiset 19.05.2022

SAK:n edustajistossa korostui UPM:n paperiliittolaisten lakon merkitys koko ay-liikkeelle.

- Paperiliiton taistelu oli kokoaan suurempi ja merkitykseltään laajempi kuin normaali yhtä yhtiötä koskenut työkiista. Niin suurista ja periaatteellisista asioista oli kysymys ja niin perinpohjaisesti yhtiö pyrki ay-liikkeestä eroon. Taistelu oli katsottava loppuun asti. Ja voitettava, totesi SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.

Eloranta mainitsi puheessaan edustajistolle, kuinka tarpeellista oli tukea Paperiliittoa niin toimenpiteillä, taloudellisesti kuin henkisestikin 112 päivää kestäneessä lakossa. Tulos oli se, että uhan alla olleita edunvalvonnan ja työehtojen peruselementtejä ei murennettu.

UPM:n Rauman tehtaan pääluottamusmies Jouko Aitonurmi kiitti koko ay-liikettä tuesta, jota he UPM:n työntekijät saivat työtaistelun aikana, sekä erityisesti SAK:n puheenjohtajaa, AKT:n satamatyöntekijöitä, JHL:n Raideammattilaisia sekä Teollisuusliittoa, joka tuki Paperiliittoa myös taloudellisesti. Aitonurmi mainitsi tarpeen saada luottamusmiesten asemaan suojaa lainsäädännöllä.

- Me kestämme taistelut, kun vahvinta on yhteistyö, Aitonurmi summasi.

SAK:n edustajiston kevätkokous 19.5.2022 Youtube-tallenteena
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta edustajistossa: Työllisyyttä ei pidä hoitaa lyömällä lyötyä 19.5.2022

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle