Pohjoismaisen IN:n tervehdys liittokokoukselle

Tiedotteet, Uutiset 18.05.2017

Pohjoismaiden Teollisuustyöntekijöiden pääsihteeri Jens Bundvad tervehti liittokokousta.

Hyvät kollegat ja ystävät,

minulla on kunnia tuoda tervehdys Paperiliiton 22. edustajakokoukselle.

Pohjoismainen yhteistyömme on vankkaa ja aina kun olemme joutuneet pyytämään Paperiliitolta apua, olemme voineet luottaa teihin. Haluankin ensin esittää siitä kiitokset.

Maailmantilanne on vaikea. Lontoossa Teresa May ajaa kovaa brexitiä. Washingtonissa presidenttinä on tunaroiva kuumakalle, joka keskittyy ensin itseensä ennen kuin ajattelee Amerikan kansan tai maailman parasta - eikä taida meistä muista edes paljoa välittää.

Protektionismi ja tuontitullit ovat todellinen uhka nykypäivän poliittisessa ilmapiirissä.

Voin rehellisesti sanoa, että protektionismi ja markkinoiden sulkeminen vähentäisi suuresti teollisia työpaikkoja Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa.

Paperityöläisille ei tarvitse tietenkään kertoa kuinka tärkeää ulkomaankauppa on.

Suomen paperiteollisuuden tuontikiintiöt ovat hyvin alhaiset, mikä vaikuttaa tärkeästi Suomen talouselämään.

Olette tärkeä osa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perustaa ja se on syytä tuoda esiin aina uudestaan. Näyttää nimittäin siltä, että Suomen nykyhallitus ei ole asiaa oikein ymmärtänyt.

Törmäätte haasteisiin sekä Suomessa että sen ulkopuolella ja ne ovat tärkeitä asioita, joista on syytä keskustella liittokokouksessa.

Vakuutan teille, että Pohjoismaiden teollisuusliitot ovat tukenanne.

Meillä kaikilla on samat haasteet ja tahdomme yhdessä kanssanne saada aikaan oikeudenmukaisen ratkaisun pohjoismaisille työntekijöille.

Toivotan teille onnistunutta liittokokousta ja paljon hyviä keskusteluja! Kiitos.

Jens Bundvad, Pohjoismaiden Teollisuustyöntekijöiden pääsihteeri