Paperin porukka mukana

Tiedotteet, Uutiset 18.09.2015

Usea sata paperiliittolaista osallistui palkansaajien mielenilmaukseen Helsingissä.

Paperiliittolaiset ja muut palkansaajat viestittivät yhdessä, ettei pakko kuulu sopimusyhteiskuntaan. Helsingin Rautatientorilla pidettyyn mielenosoitukseen osallistui poliisin arvion mukaan noin 30 000 ihmistä.

Paperiliiton jäsenillä oli mahdollisuus osallistua syyskuun 18. päivän mielenilmauksiin Helsingissä ja eri puolilla maata, sillä työpaikoilla pidettiin työnseisaus perjantaina aamukuudesta lauantaihin aamukuuteen.

Aloitus aamupuurolta

Liiton toimiston edessä Paasipuistossa tarjottiin hyvissä ajoin pääkaupunkiin tulleille jäsenille aamupuuroa.

Hakaniemestä lähdettiin kohti Rautatientoria oranssein lippalakein ja rintamerkein sonnustautuneena. Kylttejä oli tehty varta vasten tähän tilaisuuteen.

Paasipuistossa jaettiin puuroa yli 400 lautasellista. Torille paperiliittolaisia kokoontui muutama bussilastillinen lisää.

– Kiitokset kaikille paperiliittolaisille siitä, että osallistuitte ja että rivimme pitivät mielenilmaisulakon aikana, sanoi Petri Vanhala.

Heikennyksiä vastaan

Mielenilmaukseen osallistui eri puolella Suomea lähes 300 000 palkansaajaa. SAK:n, Akavan ja STTK:n mielenilmausta täydennettiin työnseisauksilla vastalauseena maan hallituksen suunnitelmille heikentää työehtoja.

Hallitus kertoi syyskuun toisella viikolla aikeestaan toteuttaa suoraan lainsäädännöllä ylityö- ja sunnuntaikorvauksien leikkaamisen, sairausloman palkattoman karenssipäivän sekä palkattomat arkipyhät ja vuosilomaoikeuden rajoittamisen.

Lisäksi hallituksen kaavailema pakottava lainsäädäntö estäisi työnantaja- ja palkansaajaliittoja sopimasta työehtosopimuksissa lakia paremmista työehdoista.

Mielenilmauksen järjestäjät SAK, Akava ja STTK muistuttivat, etteivät ne vastusta talouden saattamista kuntoon. Järjestöt korostavat, että mahdollisten toimien on kuitenkin oltava tasapuolisia ja niistä on neuvoteltava kaikkien työmarkkinaosapuolien kanssa.