Paperiliitto jatkaa lakkoa UPM:ssä

Uutiset 24.02.2022

Koska sopimusta Paperiliiton ja UPM:n välillä ei ole saatu aikaan, Paperiliitto jatkaa lakkoa kolmella viikolla.

Paperiliiton valtuusto kokoontui ylimääräiseen kokoukseen Helsinkiin 24. helmikuuta. Kokouksen ainoana aiheena käsiteltiin UPM:n koskevaa sopimusongelmaa.

Erityistä huomiota kohdistettiin siihen, kuinka ylimielisesti UPM suhtautuu omiin työntekijöihinsä. Valtuuston jäseniä mietitytti, ymmärtääkö UPM, että lakossa ovat yrityksen työntekijät, ei Paperiliiton Hakaniemen toimisto. Huolta herätti lisäksi se, mitkä ovat paikalliset sopimisen mahdollisuudet sitten, kun sopimus on viimein tehty.

Lakko UPM:n paperiteollisuuden työehtosopimusta noudattaneissa tehtaissa jatkuu 2.4.2022 kello 6 saakka, ellei sitä ennen saavuteta neuvottelutulosta uudesta työehtosopimuksesta. Paperiliiton hallitus päätti lakon jatkamisesta omassa kokouksessaan.

Meneillään oleva lakko koskee kaikkia päättyneen paperiteollisuuden työehtosopimuksen alaisia töitä lukuun ottamatta töitä, jotka Helsingin käräjäoikeuden 21. tammikuuta antaman päätöksen mukaan voisivat vaarantaa hengen, terveyden tai ympäristön tilan. Rajaus koskee Kaukaan, Kymin, Pietarsaaren, Rauman, Jämsänkosken ja Tervasaaren toimipaikkoja. Tarkemmat lakkorajat sovitaan paikallisesti.

Lakko UPM:n työpaikoilla on kestänyt koko alkuvuoden. Valtakunnansovittelija kutsui osapuolet sovitteluun 14. helmikuuta alkaen, minkä jälkeen osapuolet ovat tarkentaneet esityksiään. Seuraava tapaaminen sovittelijan luona on perjantaina 25. helmikuuta.