Paperiliitto ja Stora Enso sopivat yrityskohtaisen työehtosopimuksen

Uutiset 06.10.2021

Paperiliitto ja Stora Enso ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen uudeksi yrityskohtaiseksi työehtosopimukseksi.

Paperiliiton hallitus hyväksyi sopimuksen yksimielisesti ylimääräisessä kokouksessaan tänään keskiviikkona 6.10.

Sopimuskausi kestää reilut kaksi vuotta 1.1.2022 – 30.4.2024. Sopimus korottaa palkkoja 17 sentin yleiskorotuksella ja 18 sentin paikalliserällä 28.2.2022 lähtien ja uusi samansuuruinen korotus tulee 27.3.2023. Viimeisenä sopimusvuonna 15.1.2024 voimaan tuleva yleiskorotus ja paikalliserä ovat molemmat
9 senttiä.

Yrityskohtaisessa työehtosopimuksessa on hyödynnetty nykyisen paperiteollisuuden työehtosopimuksen rakennetta ja työehtojen määräytymistä.

– Paperiliitto kiittää Stora Enson neuvottelijoita ammattimaisesta asenteesta ja hyvästä hengestä neuvottelujen kuluessa. On tärkeää, että yhtiö tunnustaa ay-liikkeen ja sen sopimusoikeuden. Päädyimme tulokseen, jossa voitiin käyttää hyväksi nykyisen sopimuksen runkoa ja toiminnallisuutta. Työvuorojärjestelmään tulee uusi vuosilomamalli, jossa lomat toteutetaan uudella vuosilomalain mukaisella tavalla, sanoo Petri Vanhala.

Neuvottelut paperiteollisuuden uusista työehdoista jatkuvat muiden yritysten kanssa. Nykyinen sopimus päättyy joulukuun lopussa ja Paperiliiton tavoite on saada uudet sopimukset valmiiksi marraskuun loppuun mennessä.