Paperiliitto ja DS Smith sopivat yrityskohtaisen työehtosopimuksen

Uutiset 02.11.2021

Paperiliitto ja DS Smith Packaging Finland Oy ovat allekirjoittaneet yrityskohtaisen työehtosopimuksen 1. marraskuuta.

Uusi yrityskohtainen työehtosopimus on voimassa runsaat kaksi vuotta 1.1.2022–30.4.2024. Sopimus korottaa palkkoja 28.2.2022 lähtien 17 sentin yleiskorotuksella ja 18 senttiä paikallisella erällä. Samansuuruinen korotus tulee myös 27.2.2023. Viimeisenä vuotena 15.1.2024 alkaen palkkoja korotetaan 9 sentin yleiskorotuksella sekä 9 sentin paikallisella korotuksella.

Sopimuksessa on hyödynnetty nykyisen paperiteollisuuden työehtosopimuksen rakennetta ja työehtojen määräytymistä.

Yrityskohtaisissa työehtosopimusneuvotteluissa saatiin tulos hyvissä ajoin ennen joulukuun lopussa umpeutuvan sopimuskauden päättymistä.

– Neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä, toteaa Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Neuvottelujen rakentavaa henkeä ja sujuvuutta kiitteli myös DS Smith, jolle yrityskohtainen sopimus on ensimmäinen. Yritys jatkaa sopimusneuvotteluja muiden ammattiryhmien kanssa.

Myös Paperiliitto jatkaa neuvotteluja paperiteollisuuden uusista työehdoista muiden yritysten kanssa. Nykyinen työehtosopimus päättyy joulukuun lopussa ja Paperiliiton tavoite on saada sopimukset sovittua marraskuun loppuun mennessä.