Paperiliiton hallitus hylkäsi sovintoesitykset

Uutiset 14.04.2022

Paperiliiton hallitus on päättänyt hylätä UPM:n liiketoimintoihin saadut sovintoesitykset. Neljä sovintoesitystä kattaa vasta puolet UPM:n paperiliittolaisista työntekijöistä.

Hallitus totesi, että se ei voi hyväksyä sovintoesityksiä, koska niiden kattavuus ei riitä. Sovintoesitykset liiketoimintoihin Pulp, Specialty Papers, Raflatac ja Biofuels kattavat vasta puolet UPM:n paperiliittolaisista. Toiselta puolikkaalta sopimus olisi jäänyt puuttumaan. Päätös hylkäämisestä oli yksimielinen.

Paperiliitto on pettynyt, että se joutui Communication Papersin uhmakkuuden vuoksi hylkäämään neljä sovintoesitystä. Uhmakkuutta osoitti myös suhtautuminen avoimeen kirjeeseen, jolla UPM:n paperiliittolaiset pääluottamusmiehet vetosivat UPM:n johtoon, jotta ratkaisua olisi yritetty vielä uudelleen Communication Papersin kanssa. Pääluottamusmiehiä pöyristyttää se, ettei vetoomukseen vastattu millään tavoin. Jos ratkaisu kiistaan olisi löytynyt, muita sovintoesityksiä ei olisi tarvinnut hylätä. Sovittelu Paperiliiton ja Communication Papersin välillä keskeytyi viime perjantaina.

Koska yrityskohtaisia työehtoja ei UPM:n liiketoimintoihin ole vieläkään sovittu, Paperiliiton hallitus päätti pidentää lakkoa kahden viikon jaksolla eli 14.5. saakka ellei neuvottelutulosta sitä ennen saavuteta. Rajaus lakon ulkopuolelle rajatuista töistä on ennallaan.

Pitkä lakko tuntuu kohtuuttomalta.

– UPM ajoi itsensä nurkkaan rajujen tavoitteittensa takia, eikä näytä perääntyvän, vaikka lakko on kestänyt 104 päivää, toimipaikkojen alkuvuoden tulos jää nollaan ja asiakkaat kärsivät materiaalipulasta, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

– Paperiliitto ei tavoittele päättynyttä paperiteollisuuden työehtosopimusta parempia työehtoja, ja palkankorotustavoite on yleisen linjan mukainen. Muihin metsäyhtiöihin verrattuna UPM:n haluttomuus sopia on johtanut siihen, että yhtiön työntekijät ovat joutuneet työnantajan täysin kohtuuttoman periaatteellisen ajojahdin kohteeksi, Vanhala toteaa.

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle