Paperiliitolle tarjottiin ota tai jätä -pakettia

Tiedotteet, Uutiset 01.11.2017

Paperiliitto ilmoitti tänään Metsäteollisuus ry:lle katkaisevansa neuvottelut Paperiteollisuuden työehtosopimuksesta. Lisäksi paperiteollisuuden työehtosopimusta noudattavilla työpaikoilla alkaa ylityökielto perjantaina 3.11. kello 06.00.

Paperiliitto sai tänään Metsäteollisuudelta kaksi sopimusesitystä ilman mitään neuvottelumahdollisuutta. Neuvottelutuloksen saavuttaminen Metsäteollisuus ry:n kanssa edellyttäisi käytännössä kaikkien työnantajapuolen vaatimusten hyväksymistä sellaisenaan, perustelee Paperiliiton tes-neuvottelukunta.

Metsäteollisuus ry:n tavoitteena näyttää olleen alusta saakka syntyvän työriidan saattaminen valtakunnansovittelijan ratkaistavaksi. Tähän viittaa osaltaan myös se, että Metsäteollisuus ry:n työmarkkinavaliokunta on ollut yksimielinen valitun neuvottelulinjan suhteen.

Työehtosopimusneuvotteluiden katkeaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että paperiteollisuudessa on niin sanottu sopimukseton tila. Paperiteollisuuden työehtosopimuksen voimassaolo päättyi 30. syyskuuta.

Ei koske muita  työehtosopimuksia

Perjantaina 3.11. alkava ylityökielto ja paperiteollisuuden sopimukseton tila ei koske Pahvin- ja paperinjalostuksen, Huhtamäen, Coveriksen, Amcorin ja Suomen Kerta Oy:n työehtosopimusta noudattavia työpaikkoja. Nämä työehtosopimukset ovat voimassa tammikuun 2018 loppuun saakka ja niiden neuvottelut aloitetaan vasta myöhemmin tänä vuonna. Ylityökielto ja sopimukseton tila ei koske myöskään UPM:n Lappeenrannan Biojalostamoa, jolla on oma työehtosopimus. (Kappale lisätty 2.11.2017)

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle