Painavat aiheet esillä

Tiedotteet, Uutiset 19.11.2015

Työmarkkinaratkaisua yhä haetaan, muistutettiin SAK:n valtuuston kokouksessa.

Työmarkkinaneuvottelut, pakkolait ja muut hallituksen esittämät työelämän heikennykset sekä postialan työehtoneuvottelut puhuttavat SAK:n valtuuston kokouksessa Kiljavalla.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly muistutti, että tarjous palkkamaltista on osoitettu vain parhaillaan käytäviin työmarkkinaneuvotteluihin. Lylyn mielestä odotukset pitkäaikaisesta palkkamaltista eivät ole realistisia enää syksyn 2016 työmarkkinakierroksella, jos neuvottelutulosta ei synny nyt. Lyly arvioi Kiljavalla, että ahtaasta neuvottelutilasta huolimatta käynnissä on realistinen yritys hakea työmarkkinaratkaisua.

Paperiliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Ilkka Nokelainen ihmetteli, miksei SAK:n nyt tekemä tarjous kelpaa työnantajille.

- Liitot sitoutuisivat etuajassa nollaratkaisuun vuoden 2017 osalta. Vuoden 2018 palkkakierros tehtäisiin EK:n kauan haluamalla tavalla, eli vientialat määrittäisivät korotusten tason ns. Ruotsin mallin mukaisesti. Eikä siinä kaikki, vielä ollaan valmiita pienentämään työnantajamaksuja ja kasvattamaan palkansaajien maksuosuutta.

- Tässä alkaa olo olla kuin helppoheikillä Ruokolahden markkinoilla, kauppaa ei synny vaikka kuinka paljon laittaa tavaraa tiskiin.
Miten sitten syksyllä 2016 olisi tarjolla jotain parempaa, pakkolait päällä, liittokohtaiset palkkakilpailut kuumimmillaan? Syksyn kierros johtaa ihan muuhun ratkaisuun kuin nollaan, arvioi Nokelainen. Hän korosti, että työmarkkinarintamilla olisi aika sopia, ei sotia.

Lisää kokouksesta SAK:n sivuilla:

Lyly: Tarjous nollalinjasta vuodelle 2017 voimassa vain nyt

Huutola: Työmarkkinaneuvottelut hitaita, mutta tulos luotettava