Pahvin- ja paperinjalostusalalle työehtosopimus

Uutiset 24.02.2022

Kumpikin osapuoli hyväksyi saadun neuvottelutuloksen uudeksi työehtosopimukseksi.

Paperiliiton ja Pahvin- ja Paperinjalostajat Jalo ry:n välillä saatu neuvottelutulos on hyväksytty työehtosopimukseksi osapuolten hallinnoissa. Kokonaisuutena sopimus on niin sanotun yleisen linjan mukainen.

Työehtosopimus on voimassa 1.3.2022–29.2.2024. Palkkoja korotetaan 1.5.2022 alkaen yleiskorotuksella, jonka suuruus on 22 senttiä tunnissa. Yritys- tai toimipaikkakohtaisesti on käytettävissä paikallinen erä, jonka suuruus on 10 senttiä kertaa pahvin- ja paperinjalostusalan työehtosopimuksen soveltamispiiriin kuuluvien työntekijöiden lukumäärä 31.3.2022.

Paikallisen erän jakamisesta sovitaan työntekijöiden edustajan kanssa. Ellei paikallisen erän jakamisesta päästä sopimukseen, työnantaja jakaa erän päättämällään tavalla.

Vuoden 2023 palkankorotuksista sovitaan 31.12.2022 mennessä. Jos korotuksista ei päästä sopimukseen, voidaan työehtosopimus irtisanoa kahden kuukauden irtisanomisajalla päättymään 28.2.2023. Määräykset ovat voimassa siihen asti, kunnes uusi työehtosopimus on tehty tai sopimusneuvottelut ovat päättyneet.

Palkankorotusten lisäksi sopimus korotti myös vuorolisiä, palvelusvuosilisiä sekä pääluottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun palkkioita.