Neuvottelut ennen purkamista

Tiedotteet, Uutiset 17.02.2017

Palkansaajakeskusjärjestöt esittävät, että keskusjärjestösopimusten siirtämisestä neuvoteltaisiin jo keväällä.

SAK, Akava ja STTK esittävät, että Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n purkamista keskusjärjestösopimuksista käydään jokaisella toimialalla sopimusneuvottelut jo tämän kevään aikana. Työntekijä- ja työnantajaliitot voisivat yhdessä sopia, että työehtosopimusten nykyisiin keskusjärjestösopimuksiin liittyvät määräykset säilyvät sisällöltään sellaisenaan myös nykyisen työehtosopimuskauden päättymisen jälkeen. Näin syksyn sopimuskierroksella vältettäisiin lisävaikeudet ja mahdolliset työrauhaa vaarantavat tekijät.

Keskusjärjestösopimuksilla on merkittävä osa useissa työehtosopimuksissa. Ne ovat olennainen osa sopimustoimintaa myös työehtosopimusten ulkopuolisilla aloilla. Toisin kuin paperiteollisuuden työehtosopimuksessa, monilla sopimusaloilla ei ole työehtosopimuksissa omia määräyksiä tai sopimuksia, jotka liittyvät esimerkiksi koulutukseen tai luottamusmiesten toimintaedellytyksiin. Siksi ne on hoidettu osin keskusjärjestösopimuksilla.

Aiheesta enemmän
SAK: Toimialat voisivat neuvotella keskusjärjestöjen sopimusten siirtämisestä keväällä

Lisää tiedotteita:

19.06.2019