Lyhyt säilyy monilla

Tiedotteet, Uutiset 05.01.2016

Uusi vuorokierto jatkuu lähes kaikilla työpaikoilla kokeiluvuoden jälkeen.

Ainakin 22 paperiliittolaisella työpaikalla siirryttiin vuosi sitten kokeilemaan lyhyttä kiertoa. 21 tehtaalla lyhyt kierto jatkuu myös ensi vuonna.

Tiedot käyvät ilmi Paperiliiton lyhyttä kiertoa koskevasta kyselystä. Kysely lähetettiin 78 pääluottamusmiehelle, joista kyselyyn vastasi 44. Mukana vastaajien joukossa ovat suurimmat työaikamuoto 37:aa tekevät työpaikat. Vastausten perusteella lyhyessä kierrossa työskentelee yli 3600 henkilöä.

Paperiteollisuuden voimassaolevan työehtosopimuksen mukaan lyhyen vuorokierron kokeilu oli mahdollista toteuttaa työnantajan määräyksellä enintään yhden vuoden mittaisena. Jatkosta on sovittava paikallisesti.

Vastaajat saivat kyselyn yhteydessä kertoa mielipiteitä ja kokemuksia Paperiliitto-lehdelle. Lyhyen vuorokierron kokeilu saa ääniä sekä puolesta että vastaan, kuten vastauksista ilmenee:

– Meillä ei ole enää paluuta pitkään kiertoon.
– Kokeilu pelkästään lisäsi lyhyen kierron vastaisuutta.
– Työntekijät kokevat lyhytkierron niin, että tuntuu kuin olisi aina töissä.
– Roppa tykkää mutta mieli ei

Vastanneiden työpaikoista kahdella uudella alkoi 12-tuntisen järjestelmän kokeilu verovuoden alusta. Kyselyn perusteella 12-tuntinen järjestelmä oli aiemmin käytössä 9 tehtaalla.

Aiheesta enemmän: Parasta ikinä 22.12.2015