Lakko-oikeus turvaa heikointa

Uutiset 08.06.2023

Petri Vanhala ei pidä hyvänä tulevaisuutta, jossa työmarkkinoista tulee vaalien pelinappula.

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala on huolissaan siitä, päätyvätkö hallitusneuvottelijat rajoittamaan työntekijöiden lakko-oikeutta ja millä tavoin.

Neuvotteluissa on sivuttu muun muassa poliittisten lakkojen kieltämistä ja tukilakkojen rajoittamista.

Vanhalan mielestä toisilla liitoilla on oltava oikeus puolustaa yhdessä yhtä yksittäistä liittoa esimerkiksi silloin, kun se, mitä työnantaja tavoittelee, vaikuttaisi toteutuessaan muidenkin ammattiliittojen jäseniin.

- Liittojen on voitava yhdessä puolustaa heikompaa erityisesti silloin, kun liitto ei tavoittele lakolla omaa etuaan vaan yrittää torjua työnantajan työehtoihin esittämiä heikennyksiä, Vanhala sanoo.

Työtaisteluoikeus on yksi työntekijöiden perusoikeuksista.

- Hallitusneuvottelijat toimivat nyt juuri ideologisesti, niin, että työmarkkinoista tulee tulevaisuudessa vaalien pelinappula. Tämä ei ole hyväksi työmarkkinoille eikä yhteistyölle, Vanhala toteaa.

Lakko-oikeudella sinänsä on suomalaisten laaja tuki. Elinkeinoelämän valtuuskunnan Evan kyselyn mukaan 62 prosenttia suomalaisista pitää lakko-oikeutta perusoikeutena, jota ei saa rajoittaa missään oloissa. Myös työajalla järjestetyt poliittiset lakot saavat enemmän tukea kuin vastustusta suomalaisten keskuudessa.

Työntekijäpuolelle lakoista määrättävien sakkojen korottaminen saa Paperiliiton suunnalta myös tyrmäyksen.

- Lakko on ääritilanteessa työntekijän ainoa ”ääni”. Se on perusoikeus, jota ei sakkoja korottamalla pidä nykyisestään rajoittaa, Vanhala toteaa.

Jäsenasiat
21.02.2023