Kemin biotuotetehdas sai ympäristöluvan

Uutiset 18.12.2020

Odotettu investointihanke sai lisäpontta ympäristöluvasta.

Metsä Fibren Kemin biotuotetehdas sai 18.12. ympäristö- ja vesitalousluvat Pohjois-Suomen aluehallintovirastolta. Ympäristöluvassa on määritelty uuden tehtaan ympäristöpäästöjen raja-arvot.

- Lupaa on odotettu, joten hienoa, että hanke sen sai. On hienoa, että metsäteollisuus investoi Suomeen, jossa raaka-ainetta on hyvin saatavilla ja osaavaa henkilöstöä tuottamassa hyvää koko maalle, kiittää Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Selvästi kasvavasta tuotannosta huolimatta uusi biotuotetehdas alittaisi Kemin nykyisen sellutehtaan voimassa olevan ympäristöluvan päästörajat.

Metsä Fibren mukaan valmiudet tehdä varsinainen investointipäätös Kemin biotuotetehtaan toteuttamisesta voidaan tehdä alkuvuonna 2021. Biotuotetehtaan investointi olisi 1,5 miljardia euroa ja tehtaan rakentaminen kestäisi noin kaksi ja puoli vuotta. Tehdas valmistaisi vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lukuisia muita biotuotteita. Biotuotetehdas ei käyttäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita ja sen sähköomavaraisuus olisi korkea, 250 prosenttia.