Investointi Kemiin toteutuu

Uutiset 11.02.2021

Päätös metsäteollisuuden historian suurimmasta investoinnista kotimaahan on odotettu hyvä uutinen.

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on päättänyt rakentaa uuden biotuotetehtaan Kemiin.

- Päätöksellä on Suomelle iso merkitys. Se auttaa suuntaamaan katseet koronasta kohti tulevaisuutta. Maa tarvitsi juuri nyt isänmaalliselta yhtiöltä tämän hyvän uutisen, luonnehtii Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Investoinnin arvo on 1,6 miljardia euroa ja se on Suomen metsäteollisuushistorian kaikkien aikojen suurin investointi kotimaahan. Tehtaan on määrä valmistua vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä.

- Päätös on myös Paperiliiton kannalta todella tärkeä, sillä se tehtiin aikana, jolloin pinnalla on juuri ollut alan työpaikkojen lakkautuksia ja irtisanomisia. Tämä uutinen ei niitä poista, mutta lämmittää laajasti suomalaisen työn kenttää. Se on yhtiöltä hatunnoston ja kiitoksen arvoinen teko, Vanhala summaa.

Turvaa nykyiset työpaikat

Uusi biotuotetehdas turvaa Kemin nykyisen sellutehtaan 250 työpaikkaa tuleviksi vuosikymmeniksi. Kaikkiaan Metsä Groupin Kemin tehdasalueella työskentelee noin 500 henkilöä. Kemin biotuotetehdas luo suoraan arvoketjuunsa Suomessa noin 1500 uutta työpaikkaa, joista suurin osa sijoittuu puunhankintaan. Kaikkiaan Kemin biotuotetehtaan suorassa arvoketjussa Suomessa työskentelee noin 2 500 henkilöä.

Merkittävä osa biotuotetehtaan tuottamasta sellusta jalostetaan korkealaatuiseksi lainerikartongiksi tehdasalueella Metsä Boardin kartonkitehtaalla. Metsä Board on päättänyt nostaa laineritehtaan kapasiteettia.

1,5 miljoonaa sellutonnia

Kemin biotuotetehdas valmistaa vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lukuisia muita biotuotteita. Uusiutuvaa sähköä se tuottaa vuodessa 2,0 TWh, mikä vastaa noin 2,5 prosenttia Suomen kokonaissähköntuotannosta.

Vuonna 2017 käynnistetty Äänekosken biotuotetehdas on ensimmäinen vastaavan konseptin mukainen kokonaan uusi tehdas.