Kaipolan paperitehdasta uhkaa sulkeminen

Uutiset 26.08.2020

UPM aikoo vähentää paperintuotantoa Suomesta 720 000 tonnilla Kaipolan kolmelta paperikoneelta. Tehtaan sulkeminen vaikuttaisi noin 450 työpaikkaan.

- Uutinen on murheellinen Kaipolalle ja koko Suomelle. Kaipolan konelinjat ovat kunnossa, osaaminen on korkeaa tasoa ja tuotantoa tekevä henkilökunta on vedetty minimiin. Tämän tunnustaa myös yhtiön johto, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

UPM:n mukaan kustannukset ovat Suomessa liian kalliita. Vanhalan mielestä yhtiö johto voisi katsoa paremmin kokonaisuutta.

- Verot, logistiikka, kuitupuu ja työntekijöiden palkat maksavat yhtiön mukaan liikaa. Yhtiötä ei tunnu kiinnostavan se, mitä se on tältä maalta saanut: ammattikoulutetut työntekijät, tuotannon ja logistiikan varmistavan infran puhumattakaan esimerkiksi lomautusjärjestelmästä. Syitä nähdään enemmän muissa kuin yhtiön omissa ratkaisuissa, harmittelee Vanhala.

UPM:n Kaipolan tehtaan liikevaihto on noin 400 miljoonaa euroa. Jos tehdas yhteistoimintaneuvottelujen jälkeen päätetään sulkea, se tapahtuu tämän vuoden loppuun mennessä.

- Liikevaihdosta jää Suomeen 320 miljoonaa euroa. Palkkojen osuus on tästä 30 miljoonaa euroa. Tämä kaikki jää Suomelta saamatta, jos tehdas suljetaan, Vanhala huomioi.

Paperinkoneiden sulkemisuhista tiedotti keskiviikkona myös SCA Ruotsissa. Vanhala kiinnitti huomiota eroihin yhtiöiden tiedotteissa. SCA korostaa markkinoiden supistumista, kun UPM sen sijaan osoittaa syyllisiä myös markkinoiden ulkopuolelta.

Tehostamista myös sellutehtaille ja erikoispaperituotantoon

Kaipolan tehtaan sulkeminen vaikuttaisi 450 työpaikkaan ja vähentäisi graafisten paperien kapasiteettia yhteensä 720 000 tonnilta. Tästä sanomalehtipaperia on 450 000 tonnia ja päällystettyä mekaanista painopaperia 270 000 tonnia.

UPM:n keskiviikon ilmoitus sulkemis- ja tehostamissuunnitelmista koskee kaikkiaan noin 840 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Suomessa. Tehostamiset koskevat UPM Biorefining- ja UPM Specialty Papers -liiketoiminta-alueita sekä UPM Metsää ja UPM Tervasaaren tehdasta. UPM aloittaa Kymin, Kaukaan ja Pietarsaaren sellutehtailla yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat tehtaiden ja tukitoimintojen organisaatioihin suunniteltuja muutoksia. Muutoksilla on tarkoitus lisätä joustavuutta ja tehokkuutta kunnossapidossa, tuotannossa ja hallinnossa.

Lisäksi UPM aikoo myydä Shottonin paperitehtaan Walesissa sekä tehostaa UPM Communication Papersin liiketoimintaa ja tukitoimia Euroopassa yli kymmenessä maassa. Keskiviikkona ilmoitetuilla eri toimilla UPM aikoo säästää vuositasolla 75 miljoonaa euroa.

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle