Järjestöjen esitys ei edennyt

Uutiset 01.12.2020

Neuvottelut toimista yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi päättyivät. Työmarkkinajärjestöjen yhteistä esitystä maan hallitukselle ei anneta.

SAK:n, Akavan ja STTK:n palkansaajien esitykset ikääntyvien työllisyyden parantamiseksi eivät saaneet vastakaikua työnantajilta. Hallitus edellytti, että työntekijä- ja työnantajajärjestöt neuvottelisivat tasapainoista julkista taloutta vahvistavan esityksen siitä, miten yli 55-vuotiaiden työllisyysastetta nostetaan, heidän työmarkkina-asemaansa parannetaan ja työssä jaksamista edistetään.

Palkansaajakeskusjärjestöillä oli rakentavia ehdotuksia, jotka olisivat täyttäneet hallituksen toimeksiannon kaikilta osin. Lopputulos oli pettymys.

– On erittäin ikävää että työmarkkinajärjestöt eivät löytäneet yhteistä ratkaisua. Palkansaajakeskusjärjestöjen esityksen takana olisimme voineet seistä, vaikkei se olisi ollut mitenkään helppo vaihtoehto. Työnantaja tavoittelee nyt maan hallitukselta tukea kovalle linjalleen. Toivotaan, että sitä ei heru, toteaa Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Ehdotuksen tärkein kokonaisuus liittyi työttömien lisäpäiväratkaisuun ja muutosturvan parantamiseen. Palkansaajajärjestöjen ehdottivat irtisanottujen työllistymisen nopeuttamista lisäämällä koulutusta, pidentämällä työllistymisvapaata ja nopeuttamalla työnhaun aloitusta jo irtisanomisaikana. Muutosturvakoulutuksen kesto olisi pidennetty työsuhteen pituudesta riippuen kahteen tai kolmeen kuukauteen.

Työssä jaksamisen tueksi palkansaajat esittivät mahdollisuuksia lyhentää yli 55-vuotiaiden työaikaa ja keinoja henkisen kuormituksen vähentämiseen.

Lue lisää palkansaajien esityksestä: SAK, Akava ja STTK: Palkansaajien esitykset ikääntyvien työllisyyden parantamiseksi eivät saaneet vastakaikua työnantajilta 30.11.2020

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle