Juhli, kiitä - toimi

Tiedotteet, Uutiset 06.10.2015

Kunnon työn päivää vietetään 7. lokakuuta.

Kunnon työn päivää vietetään maailmanlaajuisesti 7. lokakuuta. Ympäri maata järjestetään silloin kymmeniä tapahtumia, joissa kunnon työn teemaan tartutaan eri näkökulmista. Yksittäisiä ihmisiä kannustetaan mukaan tuomaan positiivista henkeä työpaikoille kiittämällä julkisesti työkavereita.

Kunnon työllä viitataan perinteisesti työehtoihin ja työelämän oikeuksiin. Suomessakin on tänä syksynä havahduttu huomaamaan, että nämä oikeudet eivät suinkaan ole muuttumattomia, vaan niitä voidaan heikentää – ja parantaa – paitsi työehtosopimuksin myös lainsäädännöllä. Kunnon työ voi tarkoittaa myös esimerkiksi työhyvinvointia, työilmapiiriä, työturvallisuutta ja hyviä työkavereita.

Teemapäivässä voi olla mukana joko henkilökohtaisesti tai kokonaisena työyhteisönä. Ideana on kiittää työkaveria tai järjestää tempaus kunnon työn puolesta.

Teemapäivän viettoa koordinoivat Suomessa Akava, SAK ja STTK sekä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK. Sen taustalla on ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC.

www.kunnontyo.fi