AKT tukee työtaistelua UPM:ssä

Uutiset 22.01.2022

Ahtaajat eivät käsittele UPM:n tuotteita Suomen satamissa maanantaiaamusta lähtien.

AKT:n hallitus on päättänyt tuen myöntämisestä Paperiliiton ja Sähköliiton työtaisteluille UPM:n tehtailla. Tukitoimet toteutetaan saartona Suomen satamissa. Maanantaina 24.1. kello 6 alkavan saarron aikana ahtaajat eivät käsittele UPM:n paperia ja sellua.

UPM:n kieltäytyminen konsernikohtaisesta työehtosopimusneuvottelusta on AKT:n mielestä enemmän ideologinen kuin työmarkkinoiden toimivuutta tukeva ratkaisu. Sen päämääränä on ammattiliittojen syrjäyttämien sopimustoiminnasta ja siirtyminen työnantajien saneluun.

− Muuta taustaa vasten on vaikea ymmärtää, miksi sopiminen UPM:n johdolle on niin vaikeata samalla kun monilla muilla aloilla sopimus on saatu aikaiseksi, sanoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.

Kysymys on ennen kaikkea työntekijöiden oikeudesta järjestäytyä ammattiliittoon ja sitä kautta puolustaa etujaan. Kokko muistuttaa myös siitä, että Suomi on useissa kansainvälisissä vertailuissa valittu yritystoiminnan kannalta yhdeksi maailman parhaista maista.

− Menestyksen taustalla on isona tekijänä ollut yhteiskunnallinen vakaus ja työrauha. Siihen on erityisesti vaikuttanut ammattiliittojen ja työnantajaliittojen sitoutuminen työehtosopimustoimintaan.

Lue koko uutinen: AKT tukee Paperiliiton ja Sähköliiton työtaisteluja 22.1.2022