Äänestäjä, selvitä ehdokkaasi työelämäkannat

Uutiset 02.04.2023

Vaalistaja.fi:ssä kyllä-vastaus vaihtui ei-vastaukseksi. Perussuomalaiset ei sittenkään kannata kiky-maksujen siirtoa työntekijöiltä työnantajille.

Sunnuntaina 2. huhtikuuta ratkeaa, kuinka työntekijämyönteisiä ehdokkaita eduskuntaan valitaan.

Ammattiliitot ovat vaalipäivän alla vaatineet Perussuomalaisia tarkentamaan kantojaan työelämäkysymyksiin. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra kertoi torstaina, ettei puolue kannata niin sanottujen kiky-maksujen palauttamista työnantajien maksettavaksi. Vastaus oli päinvastainen vielä helmikuun alussa, kun SAK:n ja sen ammattiliittojen Vaalistaja-kampanja kysyi kirjallisesti eduskuntapuolueilta vastausta samaan kysymykseen.

Äänestäjillä on oltava olennaiset tiedot puolueiden kannoista ennen äänestämistä. Varsinaisen vaalipäivän jo alettua äänestäjillä on kiire saada vastauksia, esimerkiksi siihen, onko tulossa uusi työntekijöiden elämää kurjistava kilpailukykysopimus.

- Pysyykö Perussuomalaiset ilmoittamassaan kannassa, että eduskunnan ei tule painostaa työmarkkinajärjestöjä työntekijöille haitallisiin sopimuksiin? kysyy Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

- Paperiliitolle on erityisen tärkeää, että lakimuutoksilla ei heikennetä työntekijöiden asemaa sopijaosapuolena. ”Pakkolait” eivät kuulu Suomen työmarkkinajärjestelmään, Vanhala painottaa.

Eduskuntaan on tärkeää saada työntekijämyönteisiä ehdokkaita. Vaikuta käymällä äänestämässä tänään sunnuntaina 2.4. Vinkkejä ehdokkaista saat kampanjaosoitteessa vaalistaja.fi.