Viikko lisää SAK:laisten liittojen lakkoja

Uutiset 27.03.2024

SAK:n hallitus päätti jatkaa yhdellä viikolla aiemmin maaliskuussa alkaneita poliittisia lakkoja.

SAK:n ja sen ammattiliittojen lakot jatkuvat keskeytyksettä. Seuraavan kerran SAK:n hallitus kokoontuu arvioimaan tilannetta ja työtaistelutoimien jatkoa pääsiäisen jälkeen.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Elorannan mukaan ammattiliitoilla on valmius koska tahansa keskeyttää lakot, jos hallitus osoittaa ymmärrystä työntekijöiden huolille. Elorannan mukaan hallituksen kylmä linja huolestuttaa työntekijöitä ja heidän etujärjestöjänsä. Ensimmäinen päivä huhtikuuta astuvat voimaan seuraavat rajut sosiaaliturvan heikennykset.

SAK:n Verianilla 21.–26.3. teettämän kyselyn mukaan 51 prosenttia suomalaisista hyväksyy SAK:n ja sen jäsenliittojen lakot, joilla vastustetaan hallituksen työelämäheikennyksiä. 42 prosenttia ei hyväksy ja 7 prosenttia ei tiedä kantaansa. Vahvinta tuki toimille on nuorten, naisten ja työntekijöiden keskuudessa. Kyselyyn saatiin 2 500 vastausta.

Nyt jatketuissa poliittiisissa lakoissa on yhteensä noin 7 000 Teollisuusliiton, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n, Palvelualojen ammattiliiton PAMin, Rakennusliiton, Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n sekä Sähköliiton työntekijää.

Katso SAK:n tiedote kokonaisuudessaan täältä.