Uudet lakot vaikuttavat myös paperiliittolaisiin

Uutiset 06.03.2024

Kuusi SAK:laista ammattiliittoa on ilmoittanut aloittavansa kaksi viikkoa kestäviä poliittisia lakkoja maanantaina 11. maaliskuuta lähtien.

Toimet kohdistuvat vientiin ja tuontiin satamissa ja raiteilla. Mukana on myös suuria teollisuuslaitoksia sekä jakeluterminaaleja. Avainalojen lakkojen piirissä on noin 7 000 työntekijää. Mukana ovat Teollisuusliitto, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Sähköliitto, Rakennusliitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM.

- Toivotaan, että maan hallitus viimein ymmärtää tilanteen vakavuuden ja pääministeri Orpon perjantaisissa neuvotteluissa löytyisi ratkaisu erittäin ikävään tilanteeseen, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

SAK on yrittänyt löytää hallituksen kanssa neuvotteluyhteyttä, jolla olisi etsitty pehmennyksiä työntekijöiden kannalta ankariin heikennyksiin ja leikkauksiin. Toistaiseksi SAK:n vastaantulot eivät ole kelvanneet hallitukselle.

Paperiliitto ei ole julistanut uusia poliittisia lakkoja alan työpaikoille. Jos lakot maanantaina alkavat, ne vaikuttavat muun muassa raaka-aine- ja tavarakuljetuksiin. Lakot todennäköisesti aiheuttavat muutaman päivän jälkeen töiden estymistä myös paperiliittolaisilla työpaikoilla. Töiden estymisellä voi puolestaan olla vaikutusta palkanmaksuun.

SAK:laiset liitot aloittavat poliittiset lakot maanantaina, SAK 6.3.2024
SAK:n merkittävä vastaantulo ei kelvannut hallitukselle, SAK 5.3.2024