UPM poistaa sopimista

Uutiset 09.02.2021

UPM aikoo määrätä yksipuolisesti toimihenkilöiden tulevat työehdot.

– Kun muut haluavat lisätä paikallista sopimista, ilmoittaa UPM haluavansa poistaa sopimista, kommentoi ilmoitusta Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Ilmoitus kuvastaa Paperiliiton näkökulmasta työnantajan halua romuttaa ay-liikkeen toimintaa ja sitä kautta sopimusyhteiskunnan perustaa.

UPM kertoi henkilöstölle maanantaina 8. helmikuuta, ettei toimihenkilöille tehdä työehtosopimuksia paikallisesti, ei paikkakunnittain, ei työpaikoittain eikä tuoteryhmittäin. Toimihenkilöitä edustavan Ammattiliitto Pron mukaan UPM aikoo keskustella ensi vuodesta alkaen työehdoista vain yksilökohtaisissa kehityskeskusteluissa.

Pro korostaa, että toimihenkilöiden työehdot heikkenevät, kun työehtosopimuksista siirrytään vain lain määräämälle tasolle. Pro arvion mukaan tämä tarkoittaa vuositasolla useiden tuhansien eurojen palkanalennuksia toimihenkilösopimusten piirissä olleille työntekijöille.

UPM ilmoitti myös kehittävänsä uudenlaisen henkilöstön edustusjärjestelmän.

Ammattiliitto Pro: UPM määrää yksipuolisesti toimihenkilöiden tulevat työehdot 9.2.2021