Teollisuus tuntee vastuunsa ympäristöstä

Tiedotteet, Uutiset 21.01.2019

Suomalainen vientiteollisuus pitää huolta ympäristöstä sääntelyn ja omaehtoisen vastuullisuuden avulla.

Teollista tuotantoa Suomessa ja investointeja Suomeen voidaan pitää ympäristötekona. Tähän päätyy tuore selvitys, jonka mukaan Suomessa ympäristöstä pidetään hyvin huolta sekä sääntelyn että teollisuuden omaehtoisen vastuullisuuden avulla.

Tarkastelussa mukana olleista kilpailijamaista valtaosassa teollisesta toiminnasta ympäristölle aiheutuvat rasitteet ovat suurempia kuin Suomessa. Suomi ylsi tarkastelussa parhaaseen kolmannekseen kolmessatoista eri indikaattorissa. Mukana maiden vertailussa oli seitsemäntoista indikaattoria.

Gaia Consulting Oy:n syksyllä 2018 toteuttaman selvityksen teettivät Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry ja Teknologiateollisuus ry. Tarkastelussa olivat mukana Suomi ja 16 muuta maata. Kilpailijamaiden vertailun lisäksi tarkasteltiin Suomen sijoittumista EU-alueen keskiarvoon sekä kaikkien OECD-maiden keskiarvoon nähden. Suomi ja Ruotsi sijoittuivat kärkikolmannekseen muita maita useammin.

Lue aiheesta lisää Metsäteollisuus ry:n jutusta Suomi ja suomalainen vientiteollisuus maailman kärkeä ympäristöindikaattorien maavertailussa. 21.1.2019