Teollisuuden sisarliitot huolissaan

Uutiset 04.01.2022

Paperiliiton sisar- ja veljesliitot eri puolilta maailmaa ovat ilmaisseet huolensa UPM:n johdolle yhtiön toiminnasta.

Paperiliitto on saanut tiedon useista UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesoselle lähetetyistä viesteistä, joissa eri maiden liitot ovat huolissaan yhtiön halusta heikentää sopimustoimintaa. Tämä ideologinen hyökkäys näkyy liitojen mukaan tavoitteena hajauttaa sopiminen eri liiketoiminta-alueille, hylätä työehtojen jälkisuoja ja maksaa lakon aikana lisäkorvausta niille, jotka jäisivät töihin. Viesteissä on kiinnitetty huomiota myös toimihenkilöiden jättämiseen sopimustoiminnan ulkopuolelle.

UPM:ssä toimivat suomalaiset ammattiliitot ovat saaneet tuenilmaisuja vuodenvaihteen molemmin puolin muun muassa Saksasta, Iso-Britanniasta, Hollannista, Australiasta, Uruguaysta, Japanista, Indonesiasta, Malesiasta, Unkarista ja Ruotsista.

Sisarliitot kiinnittävät huomiota siihen, kuinka UPM toiminnallaan rikkoo yleissitovien työehtosopimusten linjaa, jota yhtiössä ja Suomessa on luotu pitkään.