Suomen teollisuus vähäpäästöistä

Tiedotteet, Uutiset 13.01.2016

EU:n ei pidä jatkaa liian etukenoista ilmastopolitiikkaa, toteavat järjestöt.

Pariisin ilmastokokouksessa solmittu sopimus on alku maailmanlaajuisille päästövähennystoimille, mutta velvoitteet eivät edelleenkään ole tasapuolisia. Näin toteavat Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala ja Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen Helsingin Sanomien Vieraskynä-palstalla 13.1.2016.

Suomalaisten pitäisi ilmastokeskustelussa muistaa, että maan teollisuus valmistaa tuotteita tehokkaasti ja vähäisin päästöin.

- Puun käyttöön perustuvat biotaloustuotteet ovat Suomelle valtava mahdollisuus, mutta tuotteet jäävät tekemättä, jos EU jatkaa liian etukenoista ilmastopolitiikkaa, näkevät Vanhala ja Jaatinen.

Ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii heidän mielestään muiden valtioiden ilmastotavoitteiden tiukentamista ja päästöjen kansainvälisen hinnoittelun vauhdittamista. Samalla turvattaisiin myös eurooppalaisen teollisuuden kilpailukykyä. Globaali päästöhinta toisi nykyistä tasapuolisemmat kilpailuolosuhteet eri puolille maailmaa. Siinä kilpailussa suomalainen teollisuus kyllä pärjää, tekstissä todetaan.

Metsäteollisuuden järjestöjen mielestä ilmaston kannalta on etu, että Euroopassa on menestyvää teollisuutta, jota voidaan kehittää nykyistäkin vähäpäästöisemmäksi.