Jatkuvasta neuvottelusta mallia muillekin

Uutiset 23.01.2024

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala luottaa siihen, että Suomessa osattaisiin yhä sopia. Kuva: Reima Kangas

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhalan mielestä työmarkkinatilanteen solmujen syntymiseen voisi vaikuttaa jatkuvalla neuvottelulla.

Paperiliitto hyväksyi viime viikolla Metsä Groupille uuden työehtosopimuksen. Vanhala pitää yhtiön kanssa toteutettavaa jatkuvaa neuvottelua hyvänä. Hän toteaa Demokraatti-lehden haastattelussa (23.1.2024), että mallia voisi suositella muillekin aloille, sillä Suomi kaipaa vuoropuhelua.

Vanhala näkee, että myös Orpon hallitus voisi hyödyntää jatkuvaa neuvottelua sanelun sijaa ja purkaisi ”jäistä tilannetta”.

– Omassa neuvottelupöydässä näkee, että sopiminen sujuu kun keskusteluvälit ja luottamus toimivat. Nyt hallitus tuhoaa urakalla luottamusta. Yhteinen rauha on nyt rikottu, Vanhala toteaa haastattelussaan.

Paperiliiton Vanhala: “Hiekan potkiminen riittää” – “Suomessa on paljon fiksuja vuorineuvoksia, joiden toivon vielä vaikuttavan tilanteeseen”, Demokraatti, 23.1.2024