Stora Ensosta mallia muille

Tiedotteet, Uutiset 19.01.2018

Työntekijöiden oikeuksia koskevien maailmanlaajuisten sopimusten pään avasi Suomeen ja metsäteollisuuteen Stora Enso.

Stora Enso teki merkittävän päänavauksen allekirjoitettuaan tänään ensimmäisenä Suomeen rekisteröitynä yrityksenä globaalin puitesopimuksen kansainvälisten ammattijärjestöjen kanssa. Puitesopimus määrittää perusperiaatteet, joita noudatetaan muun muassa ihmisoikeuksiin, yhdenvertaisuuteen, lapsityövoimaan, työntekijöiden oikeuksiin ja työskentelyolosuhteisiin.
– Stora Ensolla on halua huolehtia toimintansa eettisyydestä ja turvata henkilöstön hyvinvointi kaikissa heidän toimintakulttuureissaan, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala. Hän on yksi sopimuksen allekirjoittaneiden ammattijärjestöjen edustajista.
Vanhala uskoo, että Stora Enso näyttää sopimuksellaan esimerkkiä muillekin suomalaistaustaisille yrityksille.
– Sekä kansainväliset ammattijärjestöt että suomalaiset ammattiliitot ovat kannustaneet globaaleja yrityksiä sitoutumaan toiminnassaan asiallisten työolosuhteiden järjestämiseen. Paperiliitto ja muut Stora Enson kotimaan yksiköissä vaikuttavat ammattiliitot arvostavat korkealle Stora Enson päänavausta, Vanhala toteaa.
Stora Enson tehtaissa Suomessa työskentelee jäseniä Paperiliitosta, Teollisuusliitosta, Sähköliitosta ja Ammattiliitto Prosta.

Vahvistaa työntekijän perusoikeuksia

IndustriALL Global Unionin pääsihteeri Valter Sanchesin mukaan globaali sopimus antaa järjestölle välineitä ylläpitää työntekijöiden oikeuksia kaikkialla yhtiön kansainvälisissä toiminnoissa. Sanches kutsui allekirjoitustilaisuudessa myös muita kartongin, sellun ja paperin valmistajia seuraamaan Stora Enson esimerkkiä.
Puitesopimus tarkoittaa, että 35 maassa toimiva Stora Enso ja kolme kansainvälistä ammattiliittoa aloittavat yhteistyön vahvistaakseen sopimuksen määrittelemiä työntekijöiden perustavanlaatuisia oikeuksia yhtiön kaikissa toiminnoissa.
– Pyrimme luomaan työntekijöillemme työympäristön, jossa jokaista kohdellaan kunnioittaen ja oikeudenmukaisesti. Teemme jatkuvaa työtä varmistaaksemme, että kaikki yksikkömme toimivat niille asetettujen vaatimuksien mukaisesti. Allekirjoittamalla maailmanlaajuisen puitesopimuksen haluamme osoittaa sitoutuneisuuttamme ja ottaa edistysaskeleita tässä tärkeässä asiassa, sanoo Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström yhtiön julkaisemassa tiedotteessa.
Puitesopimus Stora Enson, teollisuusliittojen kattojärjestön IndustriALL Global Unionin, palvelualojen maailmanliiton UNI Global Unionin ja rakennus- ja puuteollisuuden työntekijöiden kansainvälisen järjestön Building and Wood Workers’ Internationalin kanssa allekirjoitettiin 19.1.2018 kansainvälisen työjärjestön ILO:n pääkonttorissa Genevessä.

IndustriALL, UNI and BWI sign global framework agreement with Stora Enso 19.1.2018
Stora Enso signs a global framework agreement with IndustriALL Global Union, UNI Global Union and the Building and Wood Workers’ International 19.1.2018