Samat työt, mutta pienempi porukka

Uutiset 31.08.2020

UPM:n säästötoimet kohdistuvat Kaipolan lisäksi kolmelle sellutehtaalle ja Tervasaareen. Kuvassa Kymin tehtaan laajennettu selluvarasto vuonna 2017.

Pehmeät lähdöt eivät riitä. UPM:n säästötoimet tarkoittanevat kovia irtisanomisia myös Kymin, Tervasaaren, Kaukaan ja Pietarsaaren tehtailla.

UPM pudotti viime viikolla suurimman pommin Kaipolaan, mutta pienempiä paukkuja tippui eri puolille maata. Yksi niistä jysähti Valkeakoskelle Tervasaareen.

- Työmäärä pysyy meillä entisellään. Se vain tehdään jatkossa entistä pienemmällä porukalla, tiivistää pääluottamusmies Tomi Eerola pommin seurauksen.

Tervasaaren tehdas antaa työtä toistaiseksi 295 ihmiselle, joista prosessissa työskentelee 250 henkilöä. Työnantajan tarkoitus on organisaation uudistuksen myötä vähentää tuosta määrästä 50 henkilöä, joista 14 olisi toimihenkilöitä. Loput napsittaisiin pois tuotannon puolelta, pääosin kunnossapidon ja kuljetuksen saralta.

- Meillä on täällä niin sanottuja putki-ikäisiä, mutta heistä tuo lukumäärä ei täyty. Pehmeillä keinoilla emme taida tällä kertaa päästä, ounastelee Eerola.

Tunnelmat ovat UPM:n sellutehtailla alakuloiset, sillä kaikkiaan henkilöstökarsintaa tulee olemaan yhteensä 170 työpaikan verran Kymin, Kaukaan ja Pietarsaaren tehtailla. Henkilöstön vähentämiselle ei riitä ymmärrystä tilanteessa, jossa sellulla on kysyntää ja koneet tekevät hyvää tulosta.

Kyseessä jopa "puhdistuskonsti"?

Kymin sellutehtaan pääluottamusmies Hannu Mentula on tyrmistynyt ja järkyttynyt.

- Meillä käytiin perusteelliset yyteet vuonna 2010. Sen jälkeen tuotantoa on lisätty pienellä porukalla sujuvasti eikä täällä ole todellakaan kysymys toimintojen vähenemisestä, Mentula kuvailee Kymin tilannetta.

Myös Lappeenrannassa on ihmetelty muutama päivä, mitä oikein on meneillään.

- Meidän osaksemme tulee noin 27 työpaikan vähennys, joista työntekijöitä on 20, kertoo pääluottamusmies Kari Rikkilä.

Hän pitää työnantajan tehostamistoimia eräänlaisena "puhdistuskonstina".

Hänen mukaansa työnantaja etsii nyt yt-menettelyn kautta sellaisia ihmetyyppejä, jotka osaavat hoitaa ja korjata koneita, hyppäävät taitavasti toimesta toiseen eivätkä koskaan sairastu.

- Ydintoimintojen tehostaminen tarkoittaa käytännössä työnantajan mielestä soveliaiden ja epäsoveliaiden henkilöiden jaottelua, Rikkilä täräyttää.

Tieto tuli puskasta

Pietarsaaressakin tieto henkilöstön vähentämisestä tuli pääluottamusmies Sauli Tialan mukaan "puskasta", sillä sellutehdas käy täysillä ja kysyntä on hyvä.

- Meillä karsitaan 30 työtehtävää, joista 20 on tuotannon puolella ja loput toimihenkilöissä.

Tiala sanoo, että Pietarsaaressa yritetään aloittaa neuvottelut putkijärjestelyistä, mutta se ei riittäne vähennystavoitteen saavuttamiseen.

Yt-neuvottelut alkavat kaikilla tehtailla tällä viikolla ja kestävät kuusi viikkoa. Ne koskevat tehtaiden koko henkilöstöä.

Teksti Päivi Ketolainen
Kuva arkistokuva,UPM