SAK:n hallituksella monen tason huolet

Uutiset 07.03.2022

SAK:n hallitus otti kantaa Suomen huoltovarmuuteen ja Paperiliiton työehtoneuvotteluihin.

SAK:n tänään kokoontunut hallitus tuomitsi jyrkästi Venäjän aggression ja hyökkäyksen Ukrainaan. Keskusjärjestö ja jäsenliitot ovat osoittaneet varoja humanitaarisen kriisin helpottamiseksi.

- Ukrainaa ja ukrainalaisia on tuettava voimallisesti nyt ja jatkossa. Kriisi uhkaa venyä ja silloin avulle on tarvetta pitkään, hallitus painotti.

SAK jäsenliittoineen ilmoittaa olevansa vahvasti Venäjän talouspakotteiden takana. SAK painottaa, että Suomen huoltovarmuus on varmistettava ja sitä on vahvistettava keskeisillä toimialoilla, kuten merenkulussa, logistiikassa, energia- ja elintarvikehuollossa sekä julkisen sektorin toiminnoissa.

Huolta myös pitkästä lakosta

SAK:n hallitus kiinnitti huomiota myös yli 9 viikkoa kestäneeseen lakkoon UPM:ssä ja totesi lakkolaisten sitoutuneen työtaisteluun vahvasti. Hallitus lupasi, että SAK ja sen jäsenliitot varmistavat kaikissa tapauksissa, että Paperiliitolla ja Sähköliitolla on mahdollisuus jatkaa työtaistelua niin pitkään, kuin tarve vaatii.

Lue koko uutinen: "SAK:n hallitus: UPM:n luovuttava työehtoheikennyksistä – Ukrainan tilanne vaatii huomioita Suomen huoltovarmuuteen" 7.3.2022