Rakentavan yhteistyön paikka

Tiedotteet, Uutiset 17.05.2017

Paperiliiton 22. liittokokous avattiin Helsingissä.

Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala ennakoi, että työmarkkinakierroksen tunnelmat kuumenevat syksyä lähestyttäessä. Vanhala toivoo paperiliittolaisilta malttia ja rakentavaa yhteistyötä.

– Vaikka kyseessä onkin liittokierros, tulemme tekemään tiivistä yhteistyötä niin keskusjärjestön kuin muidenkin liittojen kanssa. Teemme yhteistyötä myös veljesliittojen kanssa yli rajojen. Metsäteollisuus on mitä globaalein ala, ja niin myös on ay- toiminnan oltava, Vanhala totesi.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta toi esiin omassa puheenvuorossaan, että sopimuskierroksen pääavaajan ratkaisulla on aina vaikutusta kierroksen myöhempiin neuvotteluihin.

– Olisi viisasta, että ainakin SAK:laiset liitot kykenisivät keskenään mahdollisimman hyvään yhteiseen tavoiteasetteluun ja koordinaatioon, vaikka kierros liittokohtaisesti käydäänkin. Jatkoa ajatellen esimerkiksi sopimuskausien pituudet olisi hyvä mitoittaa yhdessä niin hyvin kuin se on mahdollista, Eloranta esitti.

Valtiovallan tervehdyksen liittokokoukseen toi eduskunnan varapuhemies Mauri Pekkarinen. Pekkarinen muistutti, että Suomessa on uusiutuvia luonnonvaroja enemmän kuin yhdessäkään toisessa Euroopan maassa. Myös tästä syystä Pekkarinen pitää puuta uuden ajan raaka-aineena. Joissakin visioissa puun tuoma arvonlisä pystyttäisiin 25 vuodessa kaksinkertaistamaan.

– Toivetta jatkuvuudesta siis on, jos satsataan uusien läpimurtojen varmistamiseen, eikä lyödä tutkimus- ja kehitystyötä laimin, kuten alalla taannoin tapahtui.

– Biotalouden uusi aamu on koittanut, te olette maailman parhaita alallanne, kannusti Pekkarinen.

Paperiliiton XXII liittokokous