Perehdyttämisen merkitys korostuu

Tiedotteet, Uutiset 28.04.2015

Kansainvälisen työturvallisuuspäivän teemana on perehdyttäminen.

Kansainvälisen työjärjestön ILOn koordinoimaa Kansainvälistä työturvallisuuspäivää vietettiin maailmanlaajuisesti 28.4. Suomessa päivän teemana oli perehdyttämisen uudet haasteet.

Perehdyttäminen on tärkeä osa henkilöstön kehittämistä, ja sen merkitys korostuu entisestään nykytyöelämässä. Työntekemisen muodot ja paikat moninaistuvat. Epätyypilliset työsuhteet yleistyvät ja lyhyissäkin työsuhteissa tarvitaan riittävää perehdytystä. Työntekijöiden tausta, kulttuuri, kokemus ja osaaminen vaihtelevat. Erityisesti ulkopuolisen työvoiman, aliurakoinnin ja maahanmuuttajien määrän voimakas kasvu tuo mukanaan uusia haasteita perehdyttämiseen.

Erilaisille kohderyhmille ja työsuhteille tarvitaan erilaisia perehdytysjärjestelmiä. Hyvä perehdyttäminen mahdollistaa nopeammin täyspainoisen työskentelyn. Perehdyttäminen on investointi henkilöstön osaamiseen ja työssä jaksamiseen. Teollisilla työpaikoilla ja rakennusalalla perehdyttäminen on keskeinen osa ennakoivaa tapaturmien torjuntaa.

Perehdyttäminen on jatkuva prosessi

Vastuu perehdyttämisestä on työnantajalla. Perehdyttäminen on jatkuva prosessi, jota kehitetään henkilöstön ja työpaikan tarpeiden mukaan. Perehdytystä hoitavat käytännössä esimiehet ja kokeneet ammattilaiset. Perehdyttäjät tarvitsevat muiden tukea, jotta perehdytys onnistuu mahdollisimman hyvin.

– Ulkomaisen työvoiman perehdytyksessä parhaat kokemukset on saatu työpaikoilta, joilla on entuudestaan samaa kieltä puhuvia työntekijöitä. He pystyvät auttamaan kielen opiskelussa ja ohjeiden ymmärtämisessä, kertoo TTK:n asiantuntija Jukka Mäkeläinen.

Henkilöstövuokraus- ja tilaajayritysten yhteistyönä suunniteltu perehdyttäminen on käytössä jo monilla työpaikoilla.

Uusi teknologia ja digitaalisuus vaativat käyttäjiltä uuden oppimista ja hallintaa. Uusien laitteiden käyttöön liittyvien työtapojen perehdyttämiseen tarvitaan usein myös työpaikan ulkopuolisia asiantuntijoita.

ILOn kansainvälisen työturvallisuuspäivän teema liittyy tänä vuonna ennaltaehkäisevän työturvallisuus- ja työterveyskulttuurin rakentamiseen.

Seminaareja ja webinaari

Työturvallisuuskeskus (TTK) huomioi työturvallisuuspäivän vieton järjestämällä Perehdyttämisen uudet haasteet – Parempi työ -alueseminaareja 28.4.2015 klo 8.30–12 Kemissä, Kouvolassa, Turussa, Vaasassa ja Varkaudessa yhteistyössä aluehallintovirastojen työsuojelun vastuualueiden kanssa. Seminaareihin osallistuu yhteensä noin 450 työpaikkojen edustajaa.

Varkauden alueseminaaria voi katsoa myös myöhemmin nauhoitteena Vimeosta, jonne linkki löytyy Kansainvälisen työturvallisuuspäivää koskevasta TTK Uutisesta 28.4.2015.

Varkaus, webinaari, suora linkki