Paperiliitto: UPM vaarantaa koko neuvottelukierroksen

Uutiset 31.08.2021

Paperiliitto ei yllättynyt ehdoista, jotka UPM aikoo ottaa käyttöön nykyisen sopimuksen jälkeen. Ilman työehtosopimusta UPM:n paperiliittolaisten työntekijöiden tulot uhkaavat pudota vähintään kolmanneksen.

UPM on alkanut tiedottaa työntekijöilleen, miten se aikoo 1.1.2022 alkaen toimia, jos työehtosopimusta Paperiliiton kanssa ei saada sovittua liiketoimintakohtaisesti. Paperiteollisuuden nykyinen työehtosopimus on voimassa 31.12.2021 saakka.

Paperiliitto pitää tietoonsa saamia UPM:n ehtoja työntekijöiden uhkailuna. Yhtiön esittämällä tavalla keskimääräinen palkka putoaisi liiton laskelman perusteella vähintään kolmanneksen. Ilta- ja yötyölisät maksettaisiin, mutta työehtosopimuksella sovitut muut lisät jäisivät pois.

– Rajut heikennykset työehtoihin eivät yllätä. Nämä samat tavoitteet UPM olisi esittänyt Paperiliitolle, jos olisimme aloittaneet UPM:n vaatimalla tavalla liiketoimintakohtaiset neuvottelut. Edelleen Paperiliiton lähtökohtana on yhtiökohtainen sopimus, sanoo Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Heikennykset kohdistuvat myös suoraan Paperiliiton toimintaan. Luottamusmiesten sijasta henkilöstö voisi valita edustajikseen luottamusvaltuutetut, joiden toimivalta perustuu työsopimuslakiin.

– UPM on valmis heikentämään työntekijöidensä työsuhteen ehtoja tosi rajulla kädellä. Yhtiö haluaa murtaa luottamusmiesjärjestelmän – ja Paperiliiton. Tämänlainen toiminta ei kuuluu suomalaiseen yhteiskuntaan, Vanhala toteaa.

UPM on esityksillään asettanut tason, jonka yli yhtiö sanoo sopivansa vain liiketoimintakohtaisella työehtosopimuksella. Paperiliiton näkökulmasta kyseessä on pohjanoteeraus, joka ei kuvasta työntekijöiden arvostusta.

– UPM:n halu heikentää yksilön oikeuksia ja murentaa luottamusmiehen asemaa vie UPM:ltä uskottavuutta luotettavana sopijakumppanina kokonaisuudessaan. UPM ei ainoastaan riskeeraa koko työmarkkinakierroksen henkeä vaan se pilaa myös oman maineensa työnantajana, arvioi liittosihteeri Juhani Siira.