Paperiliiton valtuusto hyväksyi neuvottelutulokset

Tiedotteet, Uutiset 31.05.2016

Paperiliiton liittovaltuusto hyväksyi tiistaina 31.5. pidetyssä kokouksessaan kilpailukykysopimukseen pohjautuvat neuvottelutulokset.

Paperiteollisuuden uusi työehtosopimus hyväksyttiin äänestyksen jälkeen äänin 31-10. Paperin- ja pahvinjalostuksen työehtosopimus sekä Huhtamäki Foodservicen talokohtainen työehtosopimus hyväksyttiin yksimielisesti.

Uusi työehtosopimus on voimassa Paperiliiton ja Metsäteollisuus ry:n välillä 1.10.2016-30.9.2017. Paperinjalostuksen sopimukset ovat voimassa 1.2.2017-31.1.2018.

Työehtosopimusten voimaantulo edellyttää sitä, että työmarkkinoiden keskusjärjestöt toteavat kilpailukykysopimuksen kattavuuden riittäväksi. Keskusjärjestöt tarkastelevat tilannetta keskiviikkona 1. kesäkuuta.

Jos kilpailukykysopimusta ei synny, paperiteollisuuden työehtosopimus päättyy 30.9.2016 ja osapuolet aloittavat neuvottelut työehtosopimuksesta uudelta pohjalta tes-määräysten mukaisesti.

Keskusjärjestöjä kehitettävä

Liittovaltuusto otti kantaa myös Uusi keskusjärjestö –hankkeeseen. Paperiliiton valtuuston mukaan keskusjärjestöjen toimintaa pitää kehittää. Tässä kehitystyössä kannattaa käyttää hankkeessa luotua pohjaa.

Hankkeessa edelleen mukana olevien liittojen kokous pidetään keskiviikkona 1. kesäkuuta.