Maailmanlaajuinen ay-liike moittii UPM:ää

Uutiset 16.12.2021

Maailman teollisuusliittojen kattojärjestö IndustriAll paheksuu metsäyhtiö UPM:n halua vähentää työntekijöiden yhteisvoimaa ja halua olla neuvottelematta yhtiökohtaista työehtosopimusta.

IndustriALL:n sellu- ja paperisektorin johtaja Tom Grinter näkee, että yhtiö uskoo saavansa etua jakamalla työntekijöitä ja laittamalla ammattiliitot kilpailemaan keskenään.

– Sellu- ja paperityöntekijät ympäri maailmaa tuomitsevat tämän taktiikan, joka heikentää yrityksen pitkän historian aikana tehtyä hyvää työtä, Grinter sanoo.

Hän muistuttaa, että YK:n Global Compactin ainoana metsäyhtiönä UPM väittää johtavansa yhtiötä kestävään kehityksen mukaisesti.

– Mutta kestävää kehitystä ei voi olla ilman työntekijöiden oikeuksia ja niiden mukana oikeutta sopia työehtosopimuksia.

Huolen työntekijöiden oikeuksien toteutumisesta on jakanut myös Uruguyn paperityöntekijöiden liitto FOCPU, joka on Paperiliiton tavoin IndustriALLin jäsenjärjestö.

UPM cuts down collective bargaining in Finland 15.12.2021