Uruguayn liitto on huolissaan Suomen tilanteesta

Uutiset 10.12.2021

Vuoropuhelun vaikeutuminen metsäteollisuuden työpaikoilla herättää huolta myös Uruguayssa.

Sikäläinen paperiliitto FOPCU on ilmaissut huolensa Suomen yleisestä työmarkkinatilanteesta ja etenkin UPM:n neuvotteluista Suomessa.

– Miten on mahdollista, että yhtiö pyrkii rikkomaan työnantajien ja työntekijöiden pitkän neuvotteluperinteen, joka on johtanut molempia osapuolia huomioiviin sopimuksiin läpi vuosikymmenten, ihmettelee FOCPU Uruguayn puheenjohtaja Washington Cayaffa. Hän esitti huolensa liittonsa UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesoselle lähettämässä kirjeessä.

Uruguayn liitto on myös huolissaan siitä, onko UPM muuttamassa toistaiseksi hyvää yhteistoimintaansa Uruguayn työntekijöitä kohtaan ottamalla etäisyyttä hyväksi todettuun tapaan neuvotella kollektiivisesti työsuhteiden ehdoista.

– Kokemus on osoittanut, että vain työmarkkinaosapuolten vuoropuhelu antaa meille mahdollisuuden päästä sopimukseen, joka hyödyttää meitä kaikkia, työntekijöitä ja yrityksiä.

Lisää tiedotteita:

Takaisin Tiedotteet-sivulle