Luottamus vähentää sairauspoissaoloja

Tiedotteet, Uutiset 22.10.2015

Toimiva käytäntö voi vaarantua, jos ensimmäinen sairauspoissaolopäivä muuttuu palkattomaksi.

Paperiteollisuudessa työntekijät ovat vuodesta 2008 lähtien voineet pitää sairauslomaa korkeintaan kolme päivää ilman lääkärintodistusta. Tutkimukset osoittavat alan sairauspoissaolojen laskeneen sen jälkeen huomattavasti.
Myös Paperiliiton tänä vuonna tehdyn työsuojelukyselyn perusteella sairauspoissaoloja on vähemmän työpaikoilla, joissa on toimiva käytäntö ilmoittaa sairauspoissaoloista.
– Monilla työpaikoilla on huomattu, että lääkäri saattaa kirjoittaa saman tien vaikkapa flunssaan kolmen päivän sairausloman. Siirtyminen työntekijän oma ilmoitus -käytäntöön lyhentää näitä poissaoloja, SAK:n työelämäasioiden johtaja Saana Siekkinen vahvistaa.
Maan hallitus vähentäisi sairauspoissaoloja muuttamalla ensimmäisen sairauspäivän palkattomaksi ja alentamalla sitä seuraavista sairauspäivistä maksettavaa palkkaa.

Aiheesta lisää SAK:n sivuilla:

Työntekijöillä oltava samat säännöt sairauspoissaoloihin 22.10.2015
Luottamus vähentää sairauspoissaoloja 17.10.2015